Werkafspraken

We hebben samen afspraken gemaakt die de communicatie maar vooral de samenwerking niet kunnen verstoren. De afspraken zijn duidelijk voor ieder groepslid. Wanneer iemand een afspraak niet nakomt zal de persoon de consequenties hiervoor moeten dragen. 

Werkafspraken

  1. Iedereen is op tijd aanwezig in een OZ. Indien je ziek bent of door andere omstandigheden niet aanwezig kunt zijn bij een OZ moet de groep hiervan, voor de aanvang van een OZ, op de hoogte worden gesteld. Wanneer je afwezig bent wordt er samen met de groep gekeken naar een compensatie voor het geminste OZ. Wanneer je zonder afmelding afwezig bent wordt dit genoteerd. Bij 2 keer afwezig zonder aanmelding wordt de tutor hiervan op de hoogte gesteld.
  2. Iedereen komt zijn afspraken naar. Wanneer je een afspraak niet na komt wordt dit genoteerd. Als je een afspraak niet nakomt wordt samen met de groep besloten welke taak er toebedeeld wordt ter compensatie. Bij 2 keer niet nakomen van een afspraak wordt de tutor hiervan op de hoogte gesteld. 
  3. Iedereen zal om de beurt notulist zijn en zal de notulen tot 2 dagen naar de bijeenkomst delen met de groepsleden. Wanneer de notulen niet op tijd gedeeld zal de groep samen tot een consequentie moeten komen. 
  4. Iedereen neemt om de beurt het voorzitterschap op zich. 
  5. Iedereen is gelijk en wordt als gelijk behandeld.
  6. Iedereen mag zijn mening uiten. Deze mening dient door iedereen gerespecteerd te worden.
  7. Iedereen krijgt gelijke taken.
  8. Iedereen draagt bij aan het groepsproces.
  9. Wanneer er conflicten zijn dan worden die direct uitgesproken om te voorkomen dat iemand later benadeeld wordt. 
  10. Wanneer iemand niet voldoet aan de gemaakte afspraken mag de groep de persoon hierop aanspreken. Wanneer zich hierna geen verandering in gedrag plaatsvindt wordt de tutor op de hoogte gesteld.

Aanbevelingen

Naast de werkafspraken heeft ieder van ons aanbevelingen opgesteld die we willen gaan gebruiken om tot specifieke doelen te komen voor onze manifestatie. De aanbevelingen zijn opgesteld aan de hand van onze interviews met ex-gedetineerden en gebaseerd op onze ervaringen die wij hierin opgedaan hebben.

De aanbevelingen van Ruby
  • Mensen benadrukken op positieve, maar ook op geen veranderingen bij ex-gedetineerden om te hoge verwachtingen en/of teleurstellingen te voorkomen.
  • Uitzoeken hoe de maatschappij kan omgaan met ex-gedetineerden die geen spijt hebben.
  • Bekijken of ex-gedetineerden genoeg hulp krijgen om hun gevoelens te uiten bij hulp personen.

De aanbevelingen van Shannon
  • Zorg ervoor dat je bezoekers confronteert met de vooroordelen die heersen omtrent de doelgroep. In mijn ervaring met meneer C merkte ik dat toen meneer C benoemde wat men van hem dacht, ik me eigenlijk wel een beetje schuldig voelde. Doordat hij mij dit al kon vertellen werd ik wel nieuwsgieriger naar zijn verhaal. Door vooroordelen kenbaar te maken bestaat er de mogelijkheid dat met de moeite neemt om de verhalen aan te horen.
  • Zorg voor een aantrekkelijke kraam. Besteed aandacht aan wat de geïnterviewde allemaal hebben meegegeven omtrent hun ervaring met de gevangenis. Beeld dit uit om de ervaring met de bezoekers te delen. Hierdoor krijgen zij misschien een beeld van hoe het is om eigenlijk te leven in de gevangenis. 
  • Een spreker die verteld uit eigen ervaring maakt meer indruk. Kijk of er een mogelijkheid bestaat of een ex-gedetineerde wilt spreken. Wanneer dit mogelijk is, zorg dat dit wel onder de aandacht komt. Maak gebruik van Social media en deel een spreekschema uit aan de mensen die aanwezig zijn. Hierdoor trek je mensen naar je kraam en kun je een groter publiek bereiken. 

De aanbevelingen van Steven
  • Laten zien dat een ex gedetineerden niet zoveel anders zijn dan jij of ik. 
  • Laat ex gedetineerden uitleggen waarom ze vinden dat ze een nieuwe kans verdienen.
  • Laat ex gedetineerden die succes vol in de maatschappij zijn opgenomen hun verhaal vertellen.

De aanbevelingen van Liza
  • Ik zou werkgevers graag willen aanbevelen om ex-gedetineerden een kans te geven binnen het bedrijf, omdat het verleden is gebeurd en de desbetreffende persoon zijn straf heeft uitgezeten. Om ex-gedetineerden een kans te geven zich te bewijzen en te werken voor hun toekomstdromen.
  • Ik zou kranten en nieuwslezers graag willen adviseren om bij het vertellen van een verhaal over een gepleegd delict, ook de kant van de dader te vertellen en niet alleen de kant van het slachtoffer. Zodat daders niet als monsters worden gezien, maar als mensen die geen andere uitweg meer zagen.
  • Ik zou aan de maatschappij willen adviseren om ex-gedetineerden als mensen te gaan zien en niet als gepleegde delicten, omdat ik deze benadering vanuit de maatschappij richting ex-gedetineerden als onmenselijk ervaar. Ex-gedetineerden hebben hun straf uitgezeten en verdienen een tweede kans in de maatschappij. Nederland vindt dat ex-gedetineerden een tweede kans verdienen en mijn aanbeveling hierop is dat ze dan ook daadwerkelijk ex-gedetineerden deze tweede kans bieden.

De aanbevelingen van Ellen
  • Uitzoeken hoeveel ex- gedetineerden wel geïntegreerd zijn en hoe ze dat hebben gedaan.
  • Uitzoeken wat de maatschappij nodig heeft om deze doelgroep een tweede kans te geven.
  • Bekijken of er een manier bestaat om te voorkomen dat ex- gedetineerden sociaal geïsoleerd raken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten