dinsdag 3 juni 2014

Nazorg in het buitenland

Nazorg in het buitenland.

De nazorg voor ex-gedetineerden is in Nederland vrij goed georganiseerd, zo heeft een ex-gedetineerde net zoals iedereen in Nederland recht op de vervulling van basisbehoeften. De behoeften bedragen een geldig identiteitsbewijs, onderdak direct na ontslag uit detentie en een uitkering om in het eerste levensonderhoud te kunnen voorzien. De nazorg voor ex-gedetineerden in Nederland begint al tijdens de detentie, zodat ze direct na ontslag kunnen beginnen aan het leven in de samenleving.
Dit is helaas niet in alle landen zo goed geregeld, kijk maar eens naar BelgiĆ«, hier moeten ex-gedetineerden zelf het initiatief nemen om te re-integreren in de samenleven. Dat klinkt in het eerste opzicht vrij normaal, maar als je dan denkt aan de mensen die het lastig vinden om het initiatief nemen wordt het al vrij kritisch. Deze mensen vallen letterlijk in een groot zwart gat als ze uit detentie raken, want waar moet je beginnen in het re-integratie proces? Deze mensen moeten zelf opzoek gaan naar onderdak en dat kan vrij lastig zijn als je geen familie hebt.  Hierdoor vallen veel mensen weer in de neerwaartse spiraal en in de criminaliteit (Binnendemuren, n.d.). 

Ook de nazorg voor ex-gedetineerden in Amerika is niet zo tof, dat komt omdat ze helemaal geen nazorg hebben! In Amerika is het fenomeen proeftijd helemaal verdwenen dit komt omdat de gevangenen verplicht zijn hun straf uit te zitten. En als je vrijkomt hoef je maar een paar jaar op je gedrag te letten, helaas vallen veel ex-gedetineerden terug in crimineel gedrag dit komt omdat het extreem lastig voor ze is om een baan te vinden. Ook worden er bepaalde rechten afgenomen van mensen die in de gevangenis hebben gezeten, zo mogen 5 miljoen ex-gedetineerden niet stemmen. Amerika het land van alle mogelijkheden, behalve voor ex-gedetineerden (Verhagen, n.d.)! 

Er is op het internet en in alle kranten veel te lezen over hoe het eraan toegaat in gevangenissen, en dan vooral in de gevangenissen in relatief arme landen. Maar over nazorg voor ex-gedetineerden vindt je bijna niks, misschien kunnen we op basis van deze informatie ervanuit gaan dat deze landen geen nazorg hebben? In de Tora-gevangenis in Egypte moeten de gevangenen met vele in een cel op de grondslapen, als Egypte geen geld heeft om gevangenen in een bed te laten slapen hebben ze dan misschien ook geen geld voor nazorg (Powned, 2013)?



Referentielijst: 


Binnendemuren. (n.d.). Sleutel naar nieuw leven. Gevonden op het wolrd wide web op 1 juni 2014. http://www.binnendemuren.be/component/content/article?id=82:qartsleutelnaarnieuwlevenq&cati__

Powned. (2013). NL'er in mesonwaardige cel. Gevonden op het world wide web op 28 juni 2014.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/12/nler_in_mensonwaardige_cel.html

F. Verhagen. (n.d.). Gevangenissen. Gevonden op het world wide web op 29 mei 2014.
http://www.amerika.nl/cliches/gevangenissen/

1 opmerking:

  1. Het is tijd om mijn getuigenis te geven, ik ben Nelson en blij als ik hier getuig, ik werd door mijn moeder aan Baba Ogbogo voorgesteld toen ze ontdekte dat ik mijn vrouw na drie jaar huwelijk niet zwanger kon maken. Deze zorgden dus voor zoveel problemen in mijn huwelijk en leidden tot een scheiding. zei ze, hij is zeer spiritueel en kan ervoor zorgen dat mijn vrouw in vreugde bij mij terugkeert en dat we samen kinderen kunnen krijgen. In eerste instantie twijfelde ik niet totdat ik contact met hem opnam en toen machtige spreuken over me uitsprak en mijn vrouw bij me terug deed keren nadat ze het nodige had gedaan. En nu zijn we blij met lieve kinderen. Vanaf de dag dat Great BaBa Ogbogo voor mij werkte en mijn problemen oploste. Ik heb een sterke gelofte afgelegd dat ik zolang ik leef, zal blijven getuigen van de goedheid van zijn grote werken, en dat degenen die daarbuiten met relatie- en huwelijksproblemen worden geconfronteerd, snel contact met hem moeten opnemen en een gelukkige getuige moeten worden zoals ik. Ik zet zijn contact hier neer, E-mail: greatbabaogbogotemple@gmail.com of bereik hem via zijn WhatsApp-nummer. +2349020168697
    Hij zorgde ervoor dat mijn ex-vrouw in vreugde bij mij terugkeerde
    Hij genas me van een machteloze man in een echte man.

    BeantwoordenVerwijderen