Hoorcollegeopdrachten

We hebben als groep verschillende hoorcollegeopdrachten gemaakt. Hieronder vindt je per vakgebied de uitleg van de opdrachten en de link naar het betreffende blogbericht waar de opdrachten in uitgewerkt zijn. 

Agogiek:
HC 2: Agogiek en Diversiteit 1 en HC 9: Agogiek en Diversiteit 2
Didi Joppe

Welke (diep verborgen) waarden, normen, overtuigingen en culturele denkbeelden heb jij over je groepering? Ga vervolgens naar je ouders/verzorgers en vraag hen naar hun waarden, normen, overtuigingen en culturele denkbeelden over je groepering. Zijn er verschillen, of overeenkomsten? Kies dan één waarde, norm, overtuiging of cultureel denkbeeld uit die jou het meest aanspreekt. Beschrijf dan hoe deze waarde, norm, overtuiging of cultureel denkbeeld jouw kijk op
de groepering beïnvloedt. Maak het jezelf niet te gemakkelijk, leg jezelf onder de loep. Daag jezelf uit. Bedenk dat deze opdracht erom gaat een stuk van jezelf te leren kennen dat je (nog) niet goed kent.

HC 12: Agogiek en diversiteit 2 (andragogiek) en HC 15 Agogiek en Diversiteit 2 (Gerontagogiek)
Miriam Stuijts

Neem jullie eigen groepering als uitgangspunt en probeer inzicht te verkrijgen in de levensloop van een of meerdere personen uitde groepering. Bij voorkeur selecteren jullie iemand die de leeftijd > 50 jaar heeft.
-       Ga na welke belangrijke levenservaringen deze persoon heeft meegemaakt (life-events) en welke betekenis deze ervaringen hebben voor keuzes die hij/zij heeft gemaakt.
-       Analyseer deze belangrijke levenservaringen vanuit het personalistische model alsook vanuit het generalistische model
-       Probeer te achterhalen welke toekomstverwachting deze persoon heeft en op welke wijze hij zelf vorm /invloed uitoefent op de realisering hiervan  

-       Probeer te achterhalen welke belangrijke levenservaring /levenswijsheid deze persoon wilt doorgeven aan jongeren anno 2014

De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:


Psychologie:
HC 3: Psychologie en Diversiteit 1
Frank Salemans

Zou je de Big Five, leefgebieden, BPS-model, Balans-model en Maslows behoeftenhiërarchie eens kunnen toepassen:
a)    Op jezelf: schrijf eens een zelfportret a.d.h.v. deze 5 kaders en neem dit op in je blog. Levert dat nog nieuwe inzichten op?
b)    Maak op deze manier ook een portret van iemand uit de doelgroep.

Neem dit op in je blog. Levert dat nog nieuwe inzichten op?

HC 5: Psychologie en Diversiteit 2
Frank Salemans

Als je eens goed naar jezelf kijkt, welke beelden heb je dan zelf over de aan jouw tutorgroep toebedeelde “groepering”?
Ga eens na bij jezelf in hoeverre:
1)    Factoren bij de doelgroep;
2)    Gestaltbenadering van sociale waarneming;
3)    Factoren in de sociale context;
4)    Factoren bij de waarnemer;
5)    Attributietheorie
van invloed zijn op jouw eigen beeldvorming. Levert dat nog nieuwe inzichten op?

HC 8: Psychologie en Diversiteit 3
Frank Salemans en Ella Lemmens

Je zit nu zelf aan het eind van de adolescentie of in het begin van de jong-volwassenheid. Je staat voor de ontwikkelingsopgave je identiteit te vinden en die te gaan delen.
-       Wat vraagt dat nu van jou?
-       In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd hebben) van invloed op jou? Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere?
-       Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent?
-       Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke (pest)ervaringen en huidige ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend?

De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:

Culturele antropologie:
HC 4: Culturele Antropologie en Diversiteit 1 (diversiteitsdenken en taaktoets 1)
Ankie Hendrix

Tijdens het hoorcollege antropologie heb je uitleg gekregen over de diversiteitscirkel en het wat en hoe van taaktoets deel 1: begroeten en ontmoeten. Onderstaande vragen gaan over de diversiteitscirkel en bereiden je deels voor op het maken van taaktoets deel 1. Vraag 1, 2 en 3 maak je individueel, voorafgaand aan het OT, vraag 4 bespreek je samen met je klasgenoten in het OT. De uitwerking van vraag 4 plaats je op de blog.

1)    Maak je eigen diversiteitscirkel. Wees hierin zo volledig mogelijk (Tip! Op de website http://www.coutinho.nl/retourtjeinzicht2 vind je een blanco format van de diversiteitscirkel, deze kun je eventueel gebruiken bij het maken van de opdracht).
2)    Welke elementen uit jouw diversiteitscirkel zijn ‘algemeen bekend’ bij je vrienden, familie, klasgenoten etc.? Op welke identiteitsaspecten ben je trots? Wat mag iedereen van je weten?
3)    Welke elementen uit jouw diversiteitscirkel zijn misschien minder bekend bij je vrienden, familie, klasgenoten etc.? Op welke identiteitsaspecten ben je misschien minder trots? Zitten er aspecten in je diversiteitscirkel waar jij je misschien wel voor schaamt of waarvan je liever niet wil dat anderen dit van je weten?
4)    Bespreek vraag 1, 2, en 3 in de tutorgroep. Welke inzichten heeft het maken van deze vragen je opgeleverd? En wat betekent dit voor hoe je taaktoets deel 1, begroeten en ontmoeten gaat aanpakken? Wat zijn de do’s en dont’s waar je rekening mee moet houden tijdens het interview?


HC 7: Culturele Antropologie en Diversiteit 2 (participerende observatie)
Chantal van Lieshout

Er is maar één manier om participerende observatie toe te passen en dat is erop af gaan. Dus ga (voor zover dat nog niet is gebeurd) op pad en probeer middels observatie zicht te krijgen op je groepering. Verken de leefsituatie, schrijf op wat je opvalt. Waar heb je vragen over, waar erger je je aan, wat verwondert je etc.. Let daarbij op de kleine details! Kijk hoe jouw groepering bijvoorbeeld omgaat met tijd en ruimte.

Deze vragen vormen de basis voor de volgende stap, probeer aan te sluiten bij een activiteit, doe gewoon mee en geef je ogen en oren goed de kost. Schrijf wederom op wat je opvalt.
Hiermee heb je een mooie basis verzameld om eens met iemand van de groepering in gesprek te gaan en een antwoord te krijgen op alle vragen die je inmiddels hebt verzameld.

HC 13: Culturele Antropologie en Diversiteit 3 (religie)
Chantal van Lieshout en Ankie Hendrix

Uitgaande van de gedachte dat religie van alle tijden is en in elke samenleving voorkomt is het interessant om stil te staan bij de betekenis van religie voor jezelf en voor je groepering. Op wat voor manier probeert jouw groepering grip te houden op situaties waar ze zelf niet alle controle over hebben? Hoe gaan ze om met onzekerheden waar ze geen grip op hebben en op welke manier proberen ze toch invloed uit te oefenen? En hoe ben jij daar zelf mee bezig?

HC 17: Culturele Antropologie en Diversiteit 4 (gender)
Marijke Sniekers

Welke individuele genderrolpatronen zie je terug bij de groep die en het individu dat je hebt leren kennen? Met welke genderverwachtingen en -normen hebben de groep en het individu te maken?
Hoe gaan de groep en het individu er tegenin en hoe gaan ze erin mee?

De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:

Ethiek:
HC 10: Ethiek en Diversiteit 1
Carin Wevers

N.a.v. het college over Sartre en Millgram denk je na over de volgende vraag: In hoeverre is je doelgroep zelf verantwoordelijk voor de ontstane beeldvorming over zichzelf?

HC 18: Ethiek en Diversiteit 2
Carin Wevers

N.a.v. het college het belang  van erkenning denk je na over de volgende vraag: Op welke gebieden heeft jouw groepering absoluut erkenning nodig (m.a.w. wat moet er erkend worden) en door wie moet dat erkend worden?  Waar bestaat de erkenning dan uit?

De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:


Onderzoek:
HC 11: Onderzoek (legitimeren en conclusies trekken)
Frank Salemans en Jogien Wilms

Kun je op dit moment al een eerste (liefst vrij specifieke) conclusie trekken t.a.v. de persoon waarmee jij contact hebt uit de toegewezen groepering?

a)    Wat is die specifieke conclusie?
b)    Hoe intern valide is die conclusie?
c)    Hoe extern valide is deze conclusie?
d)    Hoe betrouwbaar is deze conclusie?
e)    Op welke bronnen is deze conclusie gebaseerd?
f)    Welke redenering leidde tot die conclusie?
g)    Is deze conclusie generaliseerbaar naar andere leden van de doelgroep?
h)    Heeft deze opdracht je nog enig inzicht opgeleverd over de kwaliteit van jouw conclusie en de onderbouwing daarvan?

De uitwerking van bovenstaande opdracht kun je terug vinden onder de volgende link:

Sociologie:
HC 16: Sociologie en Diversiteit
Leo Montis

-       Probeer de plek van de groepering binnen de samenleving te beschrijven. Met andere woorden; hebben zij een volwaardige plaats binnen de Nederlandse samenleving. Hiervoor kun je begrippen gebruiken zoals interdependentie, cohesie, ongelijkheid, macht sociale positie en kapitaal. (grotendeels uit OLP1 en OLP4).
-       In hoeverre is of wordt de groepering beschouwd als deviant en welke conflicten liggen aan de basis van deze tegenstelling? In welke mate zijn processen zoals stigmatisering, etikettering, stereotypering, self fulfilling prophecy van toepassing? (grotendeels uit OLP2).
-       Wat zijn volgens jullie de belangrijkste (positieve of negatieve) maatschappelijke ontwikkelingen die zich de laatste 20 jaar hebben voorgedaan ten aanzien van deze groepering. Bijvoorbeeld op politiek, economisch of sociaal cultureel vlak. (grotendeels uit OLP3).
-       Probeer op basis van deze analyse een praktijkvoorbeeld te benoemen waarbij de tegenstelling tussen de ingroup (samenleving) en outgroup (groepering) op een aantoonbare wijze is verminderd. (grotendeels uit OLP4).

De uitwerking van bovenstaande opdracht kun je terug vinden onder de volgende link:
Organisatiekunde:
HC 19: Organisatiekunde
Bram van Zandvoort

Op welke manier organiseert jullie groepering zich (vereniging, federatie, platform, e.d.) en welk beeld presenteren zij over zichzelf naar buiten? Vergelijk dit met het beeld dat organisaties die de groepering begeleidt of ondersteunt naar buiten toe uitdraagt over de groepering. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? En hoe vallen deze overeenkomsten of verschillen te verklaren?

De uitwerking van bovenstaande opdracht kun je terug vinden onder de volgende link:
http://diversiteit-sw.blogspot.nl/2014/05/organisatiekunde.html 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten