Draaiboek manifestatie

In dit draaiboek kun je lezen hoe wij ons hebben voorbereid voor de manifestatie die op 26 juni 2014 plaats zal vinden. In het draaiboek lees je vooral iets over de SMART doelen, de activiteiten die gaan plaats vinden en de definitieve planning voor de manifestatie.

Activiteit 1: Strafrecht boek

SMART doel
Na het lezen van het strafrechtboek hebben de bezoekers een beter beeld over de strafrecht in Nederland.

Specifiek
Wij als onderwijsgroep hebben een strafrechtboek opgesteld voor de manifestatie aanstaande donderdag 26 juni. In het strafrechtboek kunnen de bezoekers van de manifestatie lezen over waarvoor straffen eigenlijk dient en wat het uiteindelijke doel is van een straf.
Meetbaar
Door het lezen van het strafrechtboek krijgen bezoekers een beeld van het strafrecht in Nederland en weten ze waarom we straffen en wat het uiteindelijke doel is.
Acceptabel
Het strafwerkboek wat wij als onderwijsgroep hebben opgesteld is kort en bondig in de Nederlandse taal beschreven. Door de korte kopjes hebben we het strafwerkboek overzichtelijk gemaakt.
Realistisch
In het strafwerkboek staat alles in eenvoudig beschreven. Dit hebben wij gedaan zodat iedereen het kan begrijpen.
Tijdsgebonden
Tijdens de manifestatie op donderdag 26 juni


Onderbouwing

Wat houdt strafrecht nu precies in? Waarvoor dient het? Dit was een vraag wat wij als groep ons ook afvroegen. Wij hebben dit opgezocht en kwamen op het volgende uit.
In Nederland onderscheiden we vier hoofdstraffen. Deze straffen zijn gevangenisstraf, de hechtenis, de taakstraf en de geldboete. Deze straffen kunnen worden opgelegd als iemand een delict heeft begaan. De rechter heeft de keuzevrijheid gekregen in het opleggen van een van deze straffen. Maar waarom wordt er eigenlijk gestraft? We kunnen de volgende strafdoelen in ons strafrecht onderscheiden: vergelding, afschrikking, resocialisatie, onschadelijkmaking en herstel(Blad, J.R, 2013).

In Nederland zijn er dus vijf strafdoelen.

-      Vergelding
-      Afschrikking
-      Onschadelijkmaking
-      Herstel
-      Resocialisatie

Wat houden deze strafdoelen in eigenlijk in? Hieronder een uitleg wat de volgende strafdoelen inhouden.

Vergelding.
Vergelding heeft als uitgangspunt dat je gestraft wordt voor het geen wat je hebt gedaan. Je wordt gestraft voor het geen wat jou onrecht heeft gedaan.
De basisgedachten van straffen gaat uit van vergelding. De schade die een dader heeft aangericht zal moeten worden bestraft. Grotius omschreef “een straf is het kwaad dat men lijdt wegens een kwaad dat men deed”. De grondslag van een straf ligt in het gepleegde delict zelf.

Afschrikking.
Een van de functies van het strafrecht; de achterliggende gedachte is dat door de dreiging met straf potentiële daders af zullen zien van het plegen van een strafbaar feit. 

Onschadelijkmaking
Bij onschadelijkmaking wordt de samenleving beschermd door de een straf. Zo lang de gestrafte niet in de samenleving is, is hij onschadelijk voor de samenleving. Tevens kan een straf ook tot gevolg hebben dat de gestrafte geresocialiseerd wordt. Hierdoor voelt hij geen behoefte meer om het slechte pad op te gaan.

Herstel.
Strafrecht wordt ook ingezet om de morele balans in de maatschappij te herstellen. Door de gegeven straf op te leggen wordt men er aan herinnerd welke normen en waarden er in de samenleving gelden. Daarnaast geeft dit een bijdrage tot de vorming en versterking van bepaalde normen.

Resocialisatie.
Resocialisatie is een ander woord voor heropvoeding oftewel terugkeer in de maatschappij. Bij resocialisatie wordt er aandacht besteed aan werk, wonen en sociale omgeving. Het uiteindelijke doel is het voorkomen van terugval of te wel recidive

Door de manier waarop de maatschappij reageert op onze doelgroep (ex gedetineerden) ontstaan vaak treurige situaties. Als een gedetineerde zijn straf heeft uitgezeten zou daarmee de zaak moeten zijn afgedaan. Hij heeft immers zijn straf gehad. Een ideaal beeld zou zijn dat de schuldige de straf als een boete aanvaardt, de anderen er een verzoening in zien waardoor zij hem weer als gelijkwaardig aanvaarden. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo.

Activiteit Boek

Om inhoud van de theorie vorm te geven tijdens de manifestatie hebben wij als groep ervoor gekozen om een boek te maken. Op dit boek staat met grote letters strafrecht en om deze letters van strafrecht staan grote vraagtekens. Dit hebben wij gedaan om de kijker nieuwsgierig te maken wat er instaat. In het boek staat kort uitlegt waarvoor de strafdoelen dienen.
Naast het boek staat een persoon van de groep om hier meer uitleg over te geven.
Plan van aanpak
Wie
Steven Braun
Wat
Het strafrechtboek.
Waar
In de sporthal van Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Het zelfgemaakte strafrechtboek, met een opvallende kaft
-      Informatie over strafrecht.
-      Steven heeft zich verdiept in het strafrecht en kan de bezoekers extra informatie geven.
Waarom
Door de bezoekers van de manifestatie het strafrechtboek te laten zien krijgen ze een duidelijke beeld van het strafrecht in Nederland.
Hoe
-      Het strafrechtboek ligt op een van de tafels die we gebruiken voor de manifestatie.
-      Door de opvallende kaft van het strafwerkboek nodigen we de bezoekers van de manifestatie uit om in ons strafrechtboek te gaan kijken.
-      Door de bezoekers die het strafrechtboek hebben gelezen extra informatie aan te bieden
-      De bezoekers van de manifestatie een duidelijker beeld te geven over het strafrecht in Nederland.



Activiteit 2: verZOENing kraam

SMART doel
Na het lezen van het strafrechtboek hebben de bezoekers een beter beeld over het doel van straffen en weten de bezoekers wat verzoening inhoudt.

Specifiek
Na het lezen van het strafrechtboek komt de verzoening ter sprake. Dit staat uitgelegd in het strafrechtboek en wordt verder belicht door de aanwezige student waar de verzoening mee plaats moet vinden.
Meetbaar
Dit wordt meetbaar door in gesprek te gaan en te vragen naar de verzoening die er plaats zal vinden.
Acceptabel
Het is acceptabel omdat het om een klein doel gaat en er een gesprek ontstaat. Bij  onduidelijkheden wordt het verder en eventueel op een andere manier belicht.
Realistisch
Het is realistisch omdat het kort en bondig uitgelegd staat in het strafrechtboek en er verder uitleg bij wordt verteld. De bezoekers krijgen een paar minuten informatie uitgelegd waardoor de aandacht  vast wordt gehouden.
Tijdsgebonden
Tijdens de manifestatie op donderdag 26 juni

                                                                                                                                          
Onderbouwing

Door de manier waarop de maatschappij reageert op onze doelgroep (ex gedetineerden) ontstaan vaak treurige situaties. Als een gedetineerde zijn straf heeft uitgezeten zou daarmee de zaak moeten zijn afgedaan. Hij heeft immers zijn straf gehad. Een ideaal beeld zou zijn dat de schuldige, de straf als een boete aanvaardt en de maatschappij er een verzoening in ziet. Waardoor zij hem weer als een  gelijkwaardig persoon ervaren. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo. Vaak geldt eens een crimineel altijd een crimineel. Er vindt niet altijd een verzoening met de maatschappij plaats (Blad, J.R, 2013).


Activiteit Boek
Om de verzoening plaats te laten vinden,  hebben wij als onderwijsgroep een zoenkraam gemaakt (verZOENing kraam). Bij dit kraampje zal het strafrechtboek staan die de bezoekers aangereikt krijgen door een student. Als de bezoeker het boek heeft gelezen zal de student vertellen dat hij een delict gepleegd heeft. De student vertelt erbij dat hij voor zijn daad bestraft is geworden en graag een tweede kans wil krijgen. Hij vraagt om de verZOENing. Het kan zijn dat deze wel of niet plaats vindt bij de kuskraam. Als dit wel het geval is zal de bezoeker en de student de handen van elkaar schudden.

Plan van aanpak
Wie         
Steven Braun
Wat
verZOENing
Waar
In de sporthal van Hogeschool Zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Een zoenkraam
Waarom

Hoe
-      De zoenkraam staat voor onze kraam op de grond.
-      In de zoenkraam zit Steven
-      Steven confronteert de bezoekers van de manifestatie met de term verzoening
-      Steven geeft de bezoekers van de manifestatie informatie over deze term
-      De bezoekers krijgen de kans om hier verder op in te gaan samen met Steven


Activiteit 3: De muur der kenmerken

SMART doel
Na de manifestatie ben jij je bewust geworden van de overeenkomsten die er zijn bij ex- gedetineerden.

Specifiek
Wij als onderwijsgroep hebben een muur gemaakt voor de manifestatie wat twee kanten van een ex gedetineerd belicht. De muur bestaat uit verschillende diversiteiten. Uit deze verschillenen zullen overeenkomsten komen tussen de muur ( ex gedetineerden) en bezoekers.
Meetbaar
Dit is meetbaar door in gesprek te gaan met de bezoekers van de muur en hun hierover vragen te stellen.
Acceptabel
Als onderwijsgroep hebben we gebruik gemaakt van een laagdrempelig doel om de bewustwording en overeenkomsten tussen de bezoeker en de muur  ( ex gedetineerden) te creëren.
Realistisch
Door de bezoekers de muur te laten ervaren. Het wordt realistisch door de theoretische onderbouwing, de herkenbare overeenkomsten en persoonlijk ervaringen met de ex- gedetineerden die wij als onderwijsgroep vertellen.
Tijdsgebonden
Tijdens de manifestatie op donderdag 26 juni.

Onderbouwing

Mensen hebben de gewoonte om eigenschappen die zij zien met elkaar te verbinden, dit kan gaan om enkele eigenschappen. Uit deze enkele eigenschappen vormen wij een geheel persoon, dit noemen wij de impliciete persoonlijkheidstheorie. Dit doen wij ook onbewust bij de doelgroep ex-gedetineerden, wij zien mannen en vrouwen met tatoeages die een ruwe taal hanteren en al snel concluderen wij dat we te maken hebben met de grootste en engste criminelen uit Nederland.
Als wij een ex-gedetineerden zien, of we horen er een verhaal over dan vormen wij al snel een persoonlijkheid van deze persoon, gebaseerd op een korte beschrijving van of op een korte ontmoeting met deze persoon. Onbewust binden wij deze persoonlijkheid aan de gehele doelgroep ‘ex-gedetineerden’, want als je er een hebt gesproken of gezien dan heb je ze allemaal wel gesproken of gezien! Dit effect noemen wij de sleuteltheorie, hierbij verbinden wij de impliciete theorie (het gene wat wij zien en waar wij een persoonlijkheid uit maken) met het Halo-effect ( een ex-gedetineerden gesproken, dan heb je ze allemaal gesproken).
Wij als groep willen de bezoekers van de manifestatie hiervan bewust maken d.m.v van een muur met twee zijdens. Aan de ene zijde willen wij de impliciete theorie naar voren laten komen, de eigenschappen waaruit wij denken dat een persoon geheel uit bestaat. Verbaal ondersteunen wij dit met het halo-effect uit te leggen en maken hierin verbanden met onze doelgroep. Aan de achterzijde van de muur laten wij de werkelijkheid zien, wij laten zien dat een ex-gedetineerden meer is dan een persoonlijkheid gebaseerd op enkele eigenschappen (Zimbardo, 2009).

Wij als groep hebben dit in eerste instantie ook zo ervaren. Toen wij eenmaal de doelgroep leerde kennen, bleek dat er veel meer achter de personen zat dan dat wij dachten. Er was ook een zachte kant, een kant dat je niet verwacht. Vandaar dat wij aan de achter kant van de muur, de andere kant van de ex gedetineerden willen belichten.

Activiteit

Om inhoud van de theorie vorm te geven tijdens de manifestatie hebben wij als groep ervoor gekozen om een muur te maken.
Eerst willen wij de voorkant( zachte kant) van de muur laten zien. Dit doen wij met de reden vanuit het primary-effect. Bij primary effect is dat de eerste indruk dat je hebt van een persoon doorslaggevend is hoe je in contact met de persoon gaat (Zimbardo, 2009).

Vervolgens willen we de achterkant ( harde kant) laten zien van de muur. Dit doen wij met de reden vanuit het recency-effect. Bij recency-effect gaat het erom dat de laatste indruk/informatie van de persoon krijgt het meest bij je blijft hangen (Zimbardo, 2009).

Vanuit deze gedachten laten wij de muur zien. Eerst willen wij de zachte kant (binnen kant) van de ex gedetineerden laten zien. Door in gesprek te gaan met de bezoekers en door de diversiteit op de muur zullen er overeenkomsten ontstaan. Met deze indruk willen wij de bezoekers de harde kant ( buiten kant) van de ex gedetineerden laten zien. 
We willen de kijker laten nadenken dat er meer achter de persoon zit dan dat je alleen ziet. Ieder mens is anders en uniek (diversiteit). Maar ieder persoon heeft ook een verhaal.
Bij diversiteit gaat het erom dat elk individu mens uniek is en dat er verschillen zijn tussen mensen. Soms zijn deze verschillen zichtbaar, zoals man of vrouw, huidskleur. Maar soms zijn ze niet zichtbaar, zoals etniciteit of geloofsovertuiging (Loeffen & Tighelaar, 2013).

Bij de activiteit zal iemand van onze onderwijsgroep staan. Deze zal in gesprek gaan met de bezoekers. Tijdens het gesprek zal er verbale ondersteuning plaats vinden. Deze verbale ondersteuning zal bestaan uit belichten van de overeenkomsten en eigen ervaring van de student met de ex gedetineerden.

Plan van aanpak

Wie         
Shannon Dalemans
Wat
De muur der kenmerken
Waar
In de sporthal van Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Een schot beplakt met verschillende teksten, afbeeldingen en kleuren.
-      Een gevoelsdoos met zachte materialen
-      Een gevoelsdoor met ruwe/ grove materialen
-      Grote zware deken
Waarom
Op deze manier willen wij als onderwijsgroep de bezoekers van de manifestatie er van bewust laten worden dat er verschillende overeenkomsten zijn tussen de ex- gedetineerden en de bezoekers. Door verschillende beelden en materialen te gebruiken kunnen er bij bezoekers verschillende gedachtes ontstaan of kunnen ze dingen herkennen bij zichzelf. We willen de bezoekers op deze manier bewust laten worden van hun overeenkomsten met de doelgroep.
Hoe
-      De muur staat op een hoek van onze kraam.
-      Door de verschillende teksten, afbeeldingen en kleuren die wij op ons schot gebruikt hebben lokken we de bezoekers van de manifestatie naar de muur toe.
-      Aan de had van de gevoelsdozen, maken we de bezoekers van de manifestatie nieuwsgierig over het feit dat ze niet weten wat er in een doos zit.
-      Door de zwarte deken die we hebben gespannen om een zijde van onze muur te bedekken prikkel je de mensen om de achterkant van onze muur te bekijken.
-      Door hier ook een gevoelsdoos bij te zetten, voelen de bezoekers twee verschillende materialen.
-      Aan de hand van de juiste begeleiding, sturing en de aanvullende informatie van Shannon krijgen wordt de bewustwording van de bezoekers geprikkeld.

Activiteit 4: De bril van een ex- gedetineerde

SMART doel
Na het opzetten van de bril is de bezoeker bewust geworden hoe de doelgroep gezien wil worden.
Specifiek
Om de bezoekers van de manifestatie eens te laten kijken door de ´bril` van de doelgroep hebben wij een grote bril gemaakt. De glazen van deze bril worden voorzien van de tekst “net als jou”.
Meetbaar
Dit is meetbaar door de bril op te zetten bij de bezoeker en in gesprek te gaan met de bezoeker.
Acceptabel
Dit is acceptabel omdat het laagdrempelig is om de bril op te zetten.
Realistisch
Dit is realistisch doordat de bezoeker alleen de bril hoeft op te zetten.
Tijdsgebonden
Tijdens de manifestatie op donderdag 26 juni.

Onderbouwing

Door de bril willen wij eigenlijk laten zien dat ze hetzelfde zijn als ieder ander. Natuurlijk is iedereen uniek maar toch heeft iedereen wel eigenschappen die overeen komen. De identiteit van een mens bestaat ook uit culturele en persoonlijke eigenschappen maar ook uit universele eigenschappen. Deze universele eigenschappen zijn de eigenschappen die bij het grootste deel van de mens hetzelfde zijn (Vandenbroeck, 2013).
Activiteit

Om de bezoekers van de manifestatie eens te laten kijken door de ´bril` van de doelgroep hebben wij een grote bril gemaakt. De glazen van deze bril worden voorzien van de tekst “net als jou”.

Er wordt een bord gemaakt dat boven de bril wordt gezet waarop wij men uitnodigen om eens te kijken door de ogen van een ander. Een van de studenten uit de projectgroep zal de bezoekers voorstellen om de bril op te zetten zodat zij kunnen zien hoe de doelgroep gezien wilt worden. Door de tekst aan de binnenkant van de bril is het de bedoeling dat men gaat nadenken. Mensen beschouwen andere personen die anders zijn vaak onbewust als minder. De ander is dan raar en onbekend. Antropologen noemen dit ook wel etnocentrisme (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
Plan van aanpak

Wie         
Ellen Cuijpers
Wat
De bril van een ex- gedetineerden
Waar
In de sporthal van Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Een grote houten bril, waarin de glazen voorzien worden van de tekst: “Net als jou”.
-      Een bord waardoor bezoekers van de manifestatie worden uitgenodigd om de houten bril op te zetten.
Waarom
Door de bril willen wij eigenlijk laten zien dat ze hetzelfde zijn als ieder ander. Natuurlijk is iedereen uniek maar toch heeft iedereen wel eigenschappen die overeenkomen. Daarnaast weten de bezoekers niet wat in de glazen staat en worden ze geprikkeld om de bril op te zetten de tekst te lezen. Ook willen wij als onderwijsgroep de bezoekers een indruk geven hoe onze doelgroep zichzelf graag wilt zien en de bezoekers aan het nadenken zetten.
Hoe
-      De bril lig op een van de tafels die wij gebruiken voor de manifestatie.
-      De bezoeker wordt uitgenodigd om de bril op te zetten door Ellen
-      Nadat de bezoeker de bril heeft afgezet worden er vragen gesteld aan de bezoeker door Ellen


Activiteit 5: BaDman

SMART doel
Tijdens de manifestatie worden bezoekers op een creatieve manier geïnformeerd met feiten over ex gedetineerden.
Specifiek
Door een kijkdoor te maken in de vorm van Badman worden bezoekers geprikkeld om in de kijkdoos te kijken. Tijdens het kijken lezen ze diverse feitelijke informatie over ex gedetineerden.
Meetbaar
Door de bezoeker in de kijkdoos te laten kijken.
Acceptabel
Het is acceptabel omdat het laagdrempelige creatieve manier is om informatie te krijgen over de doelgroep en het aansluit bij de rest van het kraampje.
Realistisch
Iedereen bezoeker kan in de kijkdoos kijken en begrijpen wat er staat. Dit omdat het kort en bondig beschreven is.
Tijdsgebonden
Tijdens de manifestatie op donderdag 26 juni.

Onderbouwing

Uit de diverse taaktoetsen hebben we veel informatie gehaald over de doelgroep ex- gedetineerden. Tevens zijn hier ook verschillenden feiten uit gekomen waarvan de meeste studenten van onze onderwijsgroep nog niet van op de hoogte waren. Een aantal van deze feiten komen van de socioloog, Jos Verhagen. Jos Verhagen werkt in het gevangenismuseum. Dit zijn een aantal feiten die in de kijkdoos van Badman terug te lezen zijn:
- Het grootste deel van de maatschappij weet niet dat er 80% van de gedetineerden in de gevangenis komt door gewoon weg de pech te hebben gehad en verkeerde keuzes hebben gemaakt.
- Daarnaast is 15% van de gedetineerden, zoals Verhagen benoemt, de echte draaideurcrimineel.
- 5% van de gedetineerden plegen delicten door complexe psychiatrische problematiek. (Gevangenismuseum, n.d.)

Onze maatschappij weet vrij weinig van en over ex-gedetineerden, al is de mening van een Nederlander erg duidelijk (Gevangenismuseum, n.d.). Zo zijn alle gedetineerden geen vrouwen maar mannen, met een lage opleiding en vooral allochtonen vind de maatschappij. Volgens het onderzoek van socioloog Jos Verhagen klopt dit verwijt deels omdat er 7% vrouw is en 28% hoog opgeleid is. Het verwijt van de allochtoon als ex-gedetineerden klopt niet vertelt Verhagen in zijn boek ‘gedetineerden ontmaskerd’. Wat opvallend uit het onderzoek naar voren kwam van de socioloog waren de kloppende meningen van de maatschappij over ex-gedetineerden. Het opvallende hieraan was dat de meeste mensen in onze maatschappij helemaal geen ex-gedetineerden kennen. De maatschappij is redelijk goed op de hoogte, ze weten dat de belangrijkste oorzaak van criminaliteit foute vriendjes zijn. Drugs wordt als tweede oorzaak genoemd, maar deze oorzaak komt op de negende plaats (Gevangenismuseum, n.d.).

Als onderwijsgroep hebben wij gekozen als eyeopener om een Badman kijkdoos te maken. Wij gaan ervan uit dat dit de bezoekers van de manifestatie zal prikkelen om in de badman kijkdoos te gaan kijken.

Activiteit

Tijdens de manifestatie zal iemand van de onderwijsgroep bij de Badman staan. Deze persoon zal de bezoekers aansporen om een kijk te nemen in de kijkdoos. Vervolgens zal de persoon in gesprek gaan met de bezoekers.

Plan van aanpak

Wie         
Ruby Dackus
Wat
Badman
Waar
In de sporthal van Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Een kijkdoos in de vorm van Batman
-      Feitelijke informatie
Waarom
De badman is de eyeopener van onze kraam wat er voor zorgt dat bezoekers geprikkeld kraken om hierin te kijken. In de kijkdoos hangen verschillende soorten stukken tekst waarin feitelijke informatie op staat over de doelgroep. Deze informatie is minder voor de handliggend en zal daardoor de bezoeker hoogwaarschijnlijk informeren.
Hoe
-      Badman komt op een tafel te staan
-      Door Badman als eyeopener te gebruiken voor de bezoekers van de manifestatie
-      De bezoekers mogen hier vrijwillig inkijken.
-      De bezoekers kunnen de feiten lezen in de kijkdoos
-      Ruby stelt zich open voor de vragen die de bezoekers hebben na het kijken in de Badman.
-      Ruby geeft de bezoekers van de manifestatie nieuwe informatie als de bezoekers hier behoefte aan hebben.




Activiteit 6: Hottie van de maand

SMART doel
Tijdens de manifestatie prikkelen wij bezoekers naar onze kraam door middel van deze actualiteit.
Specifiek
Door een groot bord bij onze kraam te zetten met een andere actualiteit dan dat ze zouden verwachten bij een kraam voor ex- gedetineerden, prikkelen wij bezoekers om bij onze kraam te komen kijken.
Meetbaar
Dit is meetbaar door te kijken hoeveel bezoekers er naar het bord lopen.
Acceptabel
Het is een laagdrempelige activiteit waarnaar iedereen kan kijken en kan begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Realistisch
Iedere bezoeker kan naar het bord kijken en lezen wat de Facebook reacties waren van de personen die hieronder gereageerd hebben.
Tijdsgebonden
Tijdens de manifestatie op donderdag 26 juni

Onderbouwing

Uit het college van psychologie van meneer Salemans hebben we informatie gekregen over het halo- effect. Het woord halo is een Engels woord wat betekent heiligenkrans, het staat voor het kroontje wat de heilige beelden dragen. Het halo effect gaat over het uitstralingseffect van een centrale positieve of negatieve eigenschap die gecombineerd wordt met andere eigenschappen. Deze centrale eigenschap straalt over alle andere eigenschappen van wat de persoon laat zien. Wat de centrale eigenschap is, heeft er mee te maken wat een persoon belangrijk vind. Dit is de theorie die perfect aansluit bij deze activiteit. Door een opvallende uitstralende activiteit roepen we bij de bezoekers van de manifestatie positieve en negatieve reacties op over het halo- effect. Het is ons doel om de bezoeker hiermee te prikkelen en hun naar onze kraam te trekken op de manifestatie (Zimbardo, 2009).






Activiteit

Tijdens de manifestatie zal iemand van de onderwijsgroep in de buurt van deze activiteit staan. Deze persoon kan de bezoekers van de manifestatie meer informatie geven als hun daar behoefte aan hebben. Deze activiteit geldt vooral als lokaas om bezoekers naar onze kraam te trekken.

Plan van aanpak
Wie         
Liza Crombach
Wat
Hottie van de maand
Waar
In de sporthal van Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Een groot bord met een gedetineerde die momenteel veel in de media voorkomt
-      Reacties van verschillende jongeren die hier via Facebook op hebben gereageerd
Waarom
Als onderwijsgroep leek het ons een goed idee om een soort van lokaas te hebben op de manifestatie. De meeste bezoekers zullen dit niet verwachten bij een kraam over ex- gedetineerden en kunnen hier op af gaan. Tevens speelt het halo- effect hier een grote rol omdat bezoekers een persoon zien van een centraal punt.
Hoe
-      Het bord word op een hoek van onze kraam neergezet.
-      De bezoekers van de manifestatie krijgen de mogelijkheid om hier zelfstandig naar te gaan kijken
-      Voor vragen of meer informatie loopt Liza in de buurt van het bord en zal ze de bezoekers helpen.


Activiteit 7: Memory

SMART doel
Tijdens de manifestatie laten we het publiek ervan bewust worden dat onze doelgroep zeker onderschatte kwaliteiten heeft.

Specifiek
Op de voorkant van het Memory spel staan kwaliteiten en valkuilen, deze moeten men gaan koppelen. Het gaat hierbij om de plus en minpunten van bekende pop/filmsterren. Op de achterkant (wanneer de kaart wordt omgedraaid, ziet u de foto’s van de pop/filmsterren). Ze moeten een koppeling gaan maken.
Meetbaar
Dit is meetbaar d.m.v. de reacties te vragen tijdens het spel, van het publiek die het speelt.
Acceptabel
Het is acceptabel omdat het een kort spel is met maar 5 verschillende popsterren.
Realistisch
Het is realistisch omdat het niet te moeilijk of makkelijk is gemaakt. Het zet je wel aan het nadenken, om de bewust wording van de kwaliteiten te benadrukken.
Tijdsgebonden
Het is op 26 juni 2014 en de manifestatie begint om 10:00 tot 14:00. De duur van het spel zelf zal per persoon verschillen. Ongeveer zal het 7 min duren ( + bewustwordingsmoment).


Onderbouwing

In de In-group, is het belangrijk om de belangen te onderscheiden. Dit is belangrijk omdat ze zich zelf op een hogere/betere positie plaatsen. Het geen waarbij je bij popsterren meestal meteen denkt, is hun kwaliteiten. Door juist popsterren hun plus en min punten  te laten koppelen, zal men in zien dat ex-gedetineerden ook kwaliteiten bezitten maar deze niet altijd kunnen/worden belicht.
Het feit dat de In-group (pop/filmsterren) in de meeste gevallen rijker zijn, kunnen ze reserves bewaren. Zij kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van hun bekendheid en hun geld om onder een gevangenis straf uit te komen.
De Out-group, “gewone” ex-gedetineerden in dit geval, hebben vaak geen reserves. Deze kunnen dus niet alleen hun kwaliteiten belichten en worden daarom raar aangekeken en anders behandeld (De Jager, 2009).

Racism by omission, is dat wanneer iemand iets niet kent, het meteen als raar/afwijkend wordt gezien. Doordat iets raar en anders is, wordt het minder snel geaccepteerd. Het minder snel accepteren leidt tot een negatieve naam/doelgroep in de samenleving. Mede hierdoor zullen niet hun kwaliteiten, of moeilijker in ieder geval, aanbod komen (Craeynest, 2013).


Activiteit

Tijdens de manifestatie zal Liza bij de tafel van memory staan. Liza kan de bezoekers van de manifestatie het spel uitleggen en zo nodig meer informatie geven. Deze activiteit belicht het feit dat iedereen valkuilen heeft, maar daar zeker kwaliteiten tegenover staan.



Plan van aanpak

Wie         
Liza Crombach
Wat
Memory
Waar
In de sporthal van Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Zelf gemaakte memory kaarten van bekende personen
Waarom
Door deze activiteit willen we de bezoekers van de manifestatie een breder beeld geven over de doelgroep ex- gedetineerden. Daarnaast willen we de bezoekers meegeven dat iedereen kwaliteiten maar ook valkuilen heeft. Dit hebben wij op een speelse manier in elkaar gezet met het spel memory.
Hoe
-      Het memory spel ligt op een van de tafels die wij gebruiken bij de manifestatie
-      De bezoekers krijgen uitleg van Liza over de activiteit
-      De bezoekers mogen de activiteit spelen
-      Het is de bedoeling dat de bezoeker de juiste kwaliteiten en valkuilen bij elkaar zoekt en deze met elkaar verbind.
-      Aan het einde van de activiteit gaat Liza in gesprek met de bezoekers om zo de activiteit af te ronden

Activiteit 8: Doe een wens!

SMART doel
Tijdens de manifestatie willen we de bezoeker laten ervaren dat er overeenkomsten kunnen zijn tussen hen en een ex-gedetineerden. 
Specifiek
D.m.v. de wens put. In de wens put zitten de wensen van de ex-gedetineerden die wij hebben geïnterviewd. Op het laatste bespreken we deze wensen en laten we het publiek ook een wens opschrijven voor de ex-gedetineerden. Hierna mogen ze zelf kijken of ze overeenkomsten zien/voelen.
Meetbaar
Dit is meetbaar doordat Steven hiernaast staat en vragen stelt om de bewustwording van sommige overeenkomsten op gang te brengen.
Acceptabel
Het is acceptabel omdat het laagdrempelig is en je alleen je wens moet opschrijven en de wens van de ex-gedetineerden te lezen.
Realistisch
Het is realistisch omdat het een eenvoudige manier is om overeenkomsten te zoeken.
Tijdsgebonden
De wens op schrijven en de andere lezen zal ongeveer 7 minuten duren.

Onderbouwing

De sleuteltheorie is een sociale waarnemingstheorie dat uitlegt dat je anderen personen beoordeelt op basis van waarnemingen, interpretaties van gevoelens, gedachtes en intenties bij anderen.
Het vervolg van deze theorie/ het wens put idee is, dat hoe groter de overeenkomsten tussen de gene die je waarneemt (wens ex-gedetineerde) en jezelf, hoe positiever dat je denkt (Zimbardo, 2009).

Activiteit

Door dat we een wenspunt hebben waar de wensen van de ex- gedetineerde in zitten, willen we de mensen op de manifestatie stimuleren om op een briefje te schrijven wat hun wens of bewustwording is na de gegeven informatie op onze kraam.

Plan van aanpak

Wie         
Ellen Cuijpers
Wat
Doe een wens!
Waar
In de sporthal van Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
Wanneer
Donderdag 26 juni 2014 vanaf 10.00 uur.
Waarmee
-      Een zelfgemaakte wenspunt
-      Gele papieren voor de wensen van de ex- gedetineerde
-      Een blauwe papieren voor de bezoekers
-      Pennen
Waarom
Het doel van de manifestatie is om kracht in van de toegewezen doelgroep in beeld te zetten. Door een wenspunt neer te zetten waarin de bezoekers een blik krijgen op de wensen van de ex- gedetineerden, kunnen hun overeenkomsten met deze doelgroep geprikkeld worden. Nadat ze de wensen van de ex- gedetineerden en mogen inzien, mogen ze ook zelf een wens uitbrengen. Als bezoekers zelf een wens uitbrengen ben, wensen ze de doelgroep iets toe. Op deze manier kijkt deze persoon positiever naar de doelgroep.
Hoe
-      De wenspunt staat op de grond voor onze kraam
-      De bezoekers van de manifestatie krijgen informatie en uitleg over de wenspunt.
-      De bezoekers van de manifestatie mogen de wensen van de ex- gedetineerden lezen, deze staan op de gele briefjes en liggen in de wensput.
-      Daarnaast mogen de bezoekers van de manifestatie ook zelf een wens doen voor de doelgroep ex- gedetineerde en deze wens op een blauw briefje schrijven.
-      De wens van de bezoekers mag in de wenspunt gestopt worden, zodat ook andere bezoekers  kunnen lezen wat iemand deze doelgroep toewenst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten