donderdag 15 mei 2014

Onze eigen ervaringen

Meer dan klasgenoten..

In 2009 ben ik, Ruby, gestart met mijn Havo diploma. Twee jaar in één, zes dagen per week naar school, met vier medeleerlingen in de klas. Mensen die je door en door leert kennen. Een band die je met ze opbouwt en vertrouwd.

Maar hoe goed ken je nu werkelijk iemand? Dit drong pas tot mij door toen de laatste schooldag een ontzettend leuke jongen me vertelde, ik moet jullie iets opbiechten.
“Ik heb vorig jaar vast gezeten. In de gevangenis heb ik via LOI diploma’s binnen weten te halen waardoor ik dit jaar maar een paar vakken moest af sluiten. Alle vragen over mijn kennis van Maatschappijwetenschappen, zal nu worden beantwoord. Ik ken inderdaad het hele wetboek uit mijn hoofd en dit komt omdat ik vast heb gezeten voor een overval in iemands huis”.

BAM! Het beeld wat ik van mijn beheerste medeleerling had, was in een klap veranderd. Hij haalde inderdaad niet lager dan een 9 voor Maatschappijwetenschappen, maar daarachter had ik niks gezocht. Zijn verleden was me inderdaad niet bekend geworden het afgelopen jaar, maar hij, in de bak? Nee, maak me niet gek!

Een gek!? Heb ik met een ex-gedetineerde alleen in de klas gezeten? Heb ik hem verteld wanneer we op vakantie gingen en het huis alleen was? Heb ik gedeeld dat wij al een paar keer zijn beroofd in ons huis? Wat was zijn reactie erop?
Ik weet het allemaal niet meer. Gedachtes vlogen voorbij, angst nam toe en vertrouwen verdween. Mijn medestudent was niet meer een gewone leerling in mijn ogen, maar een enge ex-gedetineerde.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten