We hebben als groep verschillende hoorcollegeopdrachten gemaakt. Hieronder vindt je per vakgebied de uitleg van de opdrachten en de link naar het betreffende blogbericht waar de opdrachten in uitgewerkt zijn.
Agogiek:
HC 2: Agogiek en Diversiteit 1 en HC 9: Agogiek en Diversiteit 2
Didi Joppe
Welke (diep verborgen) waarden, normen, overtuigingen en culturele denkbeelden heb jij over je groepering? Ga vervolgens naar je ouders/verzorgers en vraag hen naar hun waarden, normen, overtuigingen en culturele denkbeelden over je groepering. Zijn er verschillen, of overeenkomsten? Kies dan één waarde, norm, overtuiging of cultureel denkbeeld uit die jou het meest aanspreekt. Beschrijf dan hoe deze waarde, norm, overtuiging of cultureel denkbeeld jouw kijk op
de groepering beïnvloedt. Maak het jezelf niet te gemakkelijk, leg jezelf onder de loep. Daag jezelf uit. Bedenk dat deze opdracht erom gaat een stuk van jezelf te leren kennen dat je (nog) niet goed kent.
HC 12: Agogiek en diversiteit 2 (andragogiek) en HC 15 Agogiek en Diversiteit 2 (Gerontagogiek)
Miriam Stuijts
Neem jullie eigen groepering als uitgangspunt en probeer inzicht te verkrijgen in de levensloop van een of meerdere personen uitde groepering. Bij voorkeur selecteren jullie iemand die de leeftijd > 50 jaar heeft.
- Ga na welke belangrijke levenservaringen deze persoon heeft meegemaakt (life-events) en welke betekenis deze ervaringen hebben voor keuzes die hij/zij heeft gemaakt.
- Analyseer deze belangrijke levenservaringen vanuit het personalistische model alsook vanuit het generalistische model
- Probeer te achterhalen welke toekomstverwachting deze persoon heeft en op welke wijze hij zelf vorm /invloed uitoefent op de realisering hiervan
- Probeer te achterhalen welke belangrijke levenservaring /levenswijsheid deze persoon wilt doorgeven aan jongeren anno 2014
De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:
De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:
Psychologie:
HC 3: Psychologie en
Diversiteit 1
Frank Salemans
Zou je de Big Five, leefgebieden, BPS-model, Balans-model en
Maslows behoeftenhiërarchie eens kunnen toepassen:
a)
Op jezelf: schrijf eens een zelfportret a.d.h.v. deze 5 kaders en
neem dit op in je blog. Levert dat nog nieuwe inzichten op?
b)
Maak op deze manier ook een portret van iemand uit de doelgroep.
Neem dit op in je blog. Levert dat nog nieuwe inzichten op?
HC 5: Psychologie
en Diversiteit 2
Frank Salemans
Als je eens goed naar jezelf kijkt, welke beelden heb je dan zelf
over de aan jouw tutorgroep toebedeelde “groepering”?
Ga eens na bij jezelf in hoeverre:
1)
Factoren bij de doelgroep;
2)
Gestaltbenadering van sociale waarneming;
3)
Factoren in de sociale context;
4)
Factoren bij de waarnemer;
5)
Attributietheorie
van invloed zijn op jouw eigen beeldvorming. Levert dat nog nieuwe
inzichten op?
HC 8: Psychologie en Diversiteit 3
Frank Salemans en Ella Lemmens
Je zit nu zelf aan het eind van de adolescentie of in het begin van
de jong-volwassenheid. Je staat voor de ontwikkelingsopgave je identiteit te
vinden en die te gaan delen.
-
Wat vraagt dat nu van jou?
-
In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je
ontwikkelingstaak gefrustreerd hebben) van invloed op jou? Zijn sommige
ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere?
-
Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent?
-
Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke
(pest)ervaringen en huidige ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon
bepalend?
De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:
Culturele antropologie:
HC 4: Culturele
Antropologie en Diversiteit 1 (diversiteitsdenken en taaktoets 1)
Ankie Hendrix
Tijdens het hoorcollege antropologie heb je
uitleg gekregen over de diversiteitscirkel en het wat en hoe van taaktoets deel
1: begroeten en ontmoeten. Onderstaande vragen gaan over de diversiteitscirkel
en bereiden je deels voor op het maken van taaktoets deel 1. Vraag 1, 2 en 3
maak je individueel, voorafgaand aan het OT, vraag 4 bespreek je samen met je
klasgenoten in het OT. De uitwerking van vraag 4 plaats je op de blog.
1)
Maak je eigen diversiteitscirkel. Wees hierin zo
volledig mogelijk (Tip! Op de website http://www.coutinho.nl/retourtjeinzicht2 vind je een blanco format van de diversiteitscirkel, deze kun je
eventueel gebruiken bij het maken van de opdracht).
2)
Welke elementen uit jouw diversiteitscirkel zijn
‘algemeen bekend’ bij je vrienden, familie, klasgenoten etc.? Op welke
identiteitsaspecten ben je trots? Wat mag iedereen van je weten?
3)
Welke elementen uit jouw diversiteitscirkel zijn
misschien minder bekend bij je vrienden, familie, klasgenoten etc.? Op welke
identiteitsaspecten ben je misschien minder trots? Zitten er aspecten in je
diversiteitscirkel waar jij je misschien wel voor schaamt of waarvan je liever
niet wil dat anderen dit van je weten?
4)
Bespreek vraag 1, 2, en 3 in de tutorgroep. Welke
inzichten heeft het maken van deze vragen je opgeleverd? En wat betekent dit
voor hoe je taaktoets deel 1, begroeten en ontmoeten gaat aanpakken? Wat zijn
de do’s en dont’s waar je rekening mee moet houden tijdens het interview?
HC 7: Culturele
Antropologie en Diversiteit 2 (participerende observatie)
Chantal van
Lieshout
Er is maar één manier om participerende
observatie toe te passen en dat is erop af gaan. Dus ga (voor zover dat nog
niet is gebeurd) op pad en probeer middels observatie zicht te krijgen op je
groepering. Verken de leefsituatie, schrijf op wat je opvalt. Waar heb je
vragen over, waar erger je je aan, wat verwondert je etc.. Let daarbij op de
kleine details! Kijk hoe jouw groepering bijvoorbeeld omgaat met tijd en
ruimte.
Deze vragen vormen de basis voor de volgende
stap, probeer aan te sluiten bij een activiteit, doe gewoon mee en geef je ogen
en oren goed de kost. Schrijf wederom op wat je opvalt.
Hiermee heb je een mooie basis verzameld om eens met
iemand van de groepering in gesprek te gaan en een antwoord te krijgen op alle
vragen die je inmiddels hebt verzameld.
HC 13: Culturele Antropologie en Diversiteit 3 (religie)
Chantal van Lieshout en Ankie Hendrix
Uitgaande van de gedachte dat religie van alle
tijden is en in elke samenleving voorkomt is het interessant om stil te staan
bij de betekenis van religie voor jezelf en voor je groepering. Op wat voor manier
probeert jouw groepering grip te houden op situaties waar ze zelf niet alle
controle over hebben? Hoe gaan ze om met onzekerheden waar ze geen grip op
hebben en op welke manier proberen ze toch invloed uit te oefenen? En hoe ben
jij daar zelf mee bezig?
HC 17: Culturele Antropologie en Diversiteit 4 (gender)
Marijke Sniekers
Welke individuele genderrolpatronen zie je terug bij de groep die en het individu dat je hebt leren kennen? Met welke genderverwachtingen en -normen hebben de groep en het individu te maken?
De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:
Ethiek:
HC 10: Ethiek en Diversiteit 1
Carin Wevers
N.a.v. het college over Sartre en Millgram denk
je na over de volgende vraag: In hoeverre is je doelgroep zelf verantwoordelijk
voor de ontstane beeldvorming over zichzelf?
HC 18: Ethiek en Diversiteit 2
Carin Wevers
N.a.v. het college het belang van erkenning
denk je na over de volgende vraag: Op welke gebieden heeft jouw groepering
absoluut erkenning nodig (m.a.w. wat moet er erkend worden) en door wie moet
dat erkend worden? Waar bestaat de erkenning dan uit?
De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:
De uitwerking van bovenstaande opdrachten kun je terug vinden onder de volgende link:
Onderzoek:
HC 11: Onderzoek (legitimeren en conclusies trekken)
Frank Salemans en Jogien Wilms
Kun
je op dit moment al een eerste (liefst vrij specifieke) conclusie trekken
t.a.v. de persoon waarmee jij contact hebt uit de toegewezen groepering?
a) Wat is die
specifieke conclusie?
b) Hoe intern valide
is die conclusie?
c) Hoe extern valide
is deze conclusie?
d) Hoe betrouwbaar is
deze conclusie?
e) Op welke bronnen is
deze conclusie gebaseerd?
f) Welke redenering
leidde tot die conclusie?
g) Is deze conclusie
generaliseerbaar naar andere leden van de doelgroep?
h) Heeft deze opdracht
je nog enig inzicht opgeleverd over de kwaliteit van jouw conclusie en de
onderbouwing daarvan?
De uitwerking van bovenstaande opdracht kun je terug vinden onder de volgende link:
Sociologie:
HC 16: Sociologie en Diversiteit
Leo Montis
-
Probeer
de plek van de groepering binnen de samenleving te beschrijven. Met andere
woorden; hebben zij een volwaardige plaats binnen de Nederlandse samenleving.
Hiervoor kun je begrippen gebruiken zoals interdependentie, cohesie,
ongelijkheid, macht sociale positie en kapitaal. (grotendeels uit OLP1 en
OLP4).
-
In
hoeverre is of wordt de groepering beschouwd als deviant en welke conflicten
liggen aan de basis van deze tegenstelling? In welke mate zijn processen zoals
stigmatisering, etikettering, stereotypering, self fulfilling prophecy van
toepassing? (grotendeels uit OLP2).
-
Wat
zijn volgens jullie de belangrijkste (positieve of negatieve) maatschappelijke
ontwikkelingen die zich de laatste 20 jaar hebben voorgedaan ten aanzien van
deze groepering. Bijvoorbeeld op politiek, economisch of sociaal cultureel
vlak. (grotendeels uit OLP3).
-
Probeer
op basis van deze analyse een praktijkvoorbeeld te benoemen waarbij de tegenstelling
tussen de ingroup (samenleving) en outgroup (groepering) op een aantoonbare
wijze is verminderd. (grotendeels uit OLP4).
De uitwerking van bovenstaande opdracht kun je terug vinden onder de volgende link:
Organisatiekunde:
HC 19: Organisatiekunde
Bram van Zandvoort
Op welke manier organiseert jullie groepering
zich (vereniging, federatie, platform, e.d.) en welk beeld presenteren zij over
zichzelf naar buiten? Vergelijk dit met het beeld dat organisaties die de
groepering begeleidt of ondersteunt naar buiten toe uitdraagt over de groepering.
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? En hoe vallen deze overeenkomsten of
verschillen te verklaren?
De uitwerking van bovenstaande opdracht kun je terug vinden onder de volgende link:
http://diversiteit-sw.blogspot.nl/2014/05/organisatiekunde.html
De uitwerking van bovenstaande opdracht kun je terug vinden onder de volgende link:
http://diversiteit-sw.blogspot.nl/2014/05/organisatiekunde.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten