In dit
draaiboek kun je lezen hoe wij ons hebben voorbereid voor de manifestatie die
op 26 juni 2014 plaats zal vinden. In het draaiboek lees je vooral iets over de
SMART doelen, de activiteiten die gaan plaats vinden en de definitieve planning
voor de manifestatie.
Activiteit 1: Strafrecht boek
SMART doel
Na het lezen van het strafrechtboek hebben de bezoekers een beter beeld
over de strafrecht in Nederland.
Specifiek
|
Wij als onderwijsgroep hebben een
strafrechtboek opgesteld voor de manifestatie aanstaande donderdag 26 juni.
In het strafrechtboek kunnen de bezoekers van de manifestatie lezen over
waarvoor straffen eigenlijk dient en wat het uiteindelijke doel is van een
straf.
|
Meetbaar
|
Door het lezen van het strafrechtboek
krijgen bezoekers een beeld van het strafrecht in Nederland en weten ze
waarom we straffen en wat het uiteindelijke doel is.
|
Acceptabel
|
Het strafwerkboek wat wij als onderwijsgroep
hebben opgesteld is kort en bondig in de Nederlandse taal beschreven. Door de
korte kopjes hebben we het strafwerkboek overzichtelijk gemaakt.
|
Realistisch
|
In het strafwerkboek staat alles in
eenvoudig beschreven. Dit hebben wij gedaan zodat iedereen het kan begrijpen.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens de manifestatie op donderdag 26
juni
|
Onderbouwing
Wat houdt
strafrecht nu precies in? Waarvoor dient het? Dit was een vraag wat wij als
groep ons ook afvroegen. Wij hebben dit opgezocht en kwamen op het volgende
uit.
In Nederland onderscheiden
we vier hoofdstraffen. Deze straffen zijn gevangenisstraf, de hechtenis, de
taakstraf en de geldboete. Deze straffen kunnen worden opgelegd als iemand een
delict heeft begaan. De rechter heeft de keuzevrijheid gekregen in het opleggen
van een van deze straffen. Maar waarom wordt er eigenlijk gestraft? We kunnen
de volgende strafdoelen in ons strafrecht onderscheiden: vergelding,
afschrikking, resocialisatie, onschadelijkmaking en herstel(Blad, J.R, 2013).
In Nederland zijn er dus
vijf strafdoelen.
-
Vergelding
-
Afschrikking
-
Onschadelijkmaking
-
Herstel
-
Resocialisatie
Wat
houden deze strafdoelen in eigenlijk in? Hieronder een uitleg wat de volgende
strafdoelen inhouden.
Vergelding.
Vergelding
heeft als uitgangspunt dat je gestraft wordt voor het geen wat je hebt gedaan.
Je wordt gestraft voor het geen wat jou onrecht heeft gedaan.
De basisgedachten van
straffen gaat uit van vergelding. De schade die een dader heeft aangericht zal
moeten worden bestraft. Grotius omschreef “een straf is het kwaad dat men lijdt
wegens een kwaad dat men deed”. De grondslag van een straf ligt in het
gepleegde delict zelf.
Afschrikking.
Een van
de functies van het strafrecht; de achterliggende gedachte is dat door de
dreiging met straf potentiële daders af zullen zien van het plegen van een
strafbaar feit.
Onschadelijkmaking
Bij onschadelijkmaking
wordt de samenleving beschermd door de een straf. Zo lang de gestrafte niet in
de samenleving is, is hij onschadelijk voor de samenleving. Tevens kan een
straf ook tot gevolg hebben dat de gestrafte geresocialiseerd wordt. Hierdoor
voelt hij geen behoefte meer om het slechte pad op te gaan.
Herstel.
Strafrecht wordt ook
ingezet om de morele balans in de maatschappij te herstellen. Door de gegeven
straf op te leggen wordt men er aan herinnerd welke normen en waarden er in de
samenleving gelden. Daarnaast geeft dit een bijdrage tot de vorming en
versterking van bepaalde normen.
Resocialisatie.
Resocialisatie is een
ander woord voor heropvoeding oftewel terugkeer in de maatschappij. Bij
resocialisatie wordt er aandacht besteed aan werk, wonen en sociale omgeving.
Het uiteindelijke doel is het voorkomen van terugval of te wel recidive
Door de manier waarop de
maatschappij reageert op onze doelgroep (ex gedetineerden) ontstaan vaak
treurige situaties. Als een gedetineerde zijn straf heeft uitgezeten zou
daarmee de zaak moeten zijn afgedaan. Hij heeft immers zijn straf gehad. Een
ideaal beeld zou zijn dat de schuldige de straf als een boete aanvaardt, de
anderen er een verzoening in zien waardoor zij hem weer als gelijkwaardig
aanvaarden. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo.
Activiteit
Boek
Om inhoud
van de theorie vorm te geven tijdens de manifestatie hebben wij als groep
ervoor gekozen om een boek te maken. Op dit boek staat met grote letters
strafrecht en om deze letters van strafrecht staan grote vraagtekens. Dit
hebben wij gedaan om de kijker nieuwsgierig te maken wat er instaat. In het
boek staat kort uitlegt waarvoor de strafdoelen dienen.
Naast het boek staat een persoon van de groep om hier meer uitleg over te geven.
Naast het boek staat een persoon van de groep om hier meer uitleg over te geven.
Plan van
aanpak
Wie
|
Steven Braun
|
Wat
|
Het strafrechtboek.
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Het zelfgemaakte strafrechtboek, met een opvallende
kaft
- Informatie over strafrecht.
- Steven heeft zich verdiept in het strafrecht en kan
de bezoekers extra informatie geven.
|
Waarom
|
Door de bezoekers van de
manifestatie het strafrechtboek te laten zien krijgen ze een duidelijke beeld
van het strafrecht in Nederland.
|
Hoe
|
- Het strafrechtboek ligt op een van de tafels die we
gebruiken voor de manifestatie.
- Door de opvallende kaft van het strafwerkboek
nodigen we de bezoekers van de manifestatie uit om in ons strafrechtboek te
gaan kijken.
- Door de bezoekers die het strafrechtboek hebben
gelezen extra informatie aan te bieden
- De bezoekers van de manifestatie een duidelijker
beeld te geven over het strafrecht in Nederland.
|
Activiteit 2: verZOENing kraam
SMART
doel
Na het lezen van het
strafrechtboek hebben de bezoekers een beter beeld over het doel van straffen
en weten de bezoekers wat verzoening inhoudt.
Specifiek
|
Na het lezen van het strafrechtboek komt
de verzoening ter sprake. Dit staat uitgelegd in het strafrechtboek en wordt
verder belicht door de aanwezige student waar de verzoening mee plaats moet
vinden.
|
Meetbaar
|
Dit wordt meetbaar door in gesprek te
gaan en te vragen naar de verzoening die er plaats zal vinden.
|
Acceptabel
|
Het is acceptabel omdat het om een klein
doel gaat en er een gesprek ontstaat. Bij
onduidelijkheden wordt het verder en eventueel op een andere manier
belicht.
|
Realistisch
|
Het is realistisch omdat het kort en
bondig uitgelegd staat in het strafrechtboek en er verder uitleg bij wordt
verteld. De bezoekers krijgen een paar minuten informatie uitgelegd waardoor
de aandacht vast wordt gehouden.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens de manifestatie op donderdag 26
juni
|
Onderbouwing
Door de manier waarop de
maatschappij reageert op onze doelgroep (ex gedetineerden) ontstaan vaak
treurige situaties. Als een gedetineerde zijn straf heeft uitgezeten zou
daarmee de zaak moeten zijn afgedaan. Hij heeft immers zijn straf gehad. Een
ideaal beeld zou zijn dat de schuldige, de straf als een boete aanvaardt en de
maatschappij er een verzoening in ziet. Waardoor zij hem weer als een gelijkwaardig persoon ervaren. Helaas werkt
dit in de praktijk niet zo. Vaak geldt eens een crimineel altijd een crimineel. Er vindt niet
altijd een verzoening met de maatschappij plaats (Blad, J.R, 2013).
Activiteit
Boek
Om de verzoening plaats te
laten vinden, hebben wij als
onderwijsgroep een zoenkraam gemaakt (verZOENing kraam). Bij dit kraampje zal
het strafrechtboek staan die de bezoekers aangereikt krijgen door een student.
Als de bezoeker het boek heeft gelezen zal de student vertellen dat hij een
delict gepleegd heeft. De student vertelt erbij dat hij voor zijn daad bestraft
is geworden en graag een tweede kans wil krijgen. Hij vraagt om de verZOENing.
Het kan zijn dat deze wel of niet plaats vindt bij de kuskraam. Als dit wel het
geval is zal de bezoeker en de student de handen van elkaar schudden.
Plan van
aanpak
Wie
|
Steven Braun
|
Wat
|
verZOENing
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogeschool Zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Een zoenkraam
|
Waarom
|
|
Hoe
|
- De zoenkraam staat voor onze kraam op de grond.
- In de zoenkraam zit Steven
- Steven confronteert de bezoekers van de manifestatie
met de term verzoening
- Steven geeft de bezoekers van de manifestatie
informatie over deze term
- De bezoekers krijgen de kans om hier verder op in te
gaan samen met Steven
|
Activiteit 3: De muur der kenmerken
SMART doel
Na de manifestatie ben jij je bewust
geworden van de overeenkomsten die er zijn bij ex- gedetineerden.
Specifiek
|
Wij als
onderwijsgroep hebben een muur gemaakt voor de manifestatie wat twee kanten
van een ex gedetineerd belicht. De muur bestaat uit verschillende
diversiteiten. Uit deze verschillenen zullen overeenkomsten komen tussen de
muur ( ex gedetineerden) en bezoekers.
|
Meetbaar
|
Dit is
meetbaar door in gesprek te gaan met de bezoekers van de muur en hun hierover
vragen te stellen.
|
Acceptabel
|
Als
onderwijsgroep hebben we gebruik gemaakt van een laagdrempelig doel om de bewustwording
en overeenkomsten tussen de bezoeker en de muur ( ex gedetineerden) te creëren.
|
Realistisch
|
Door de
bezoekers de muur te laten ervaren. Het wordt realistisch door de
theoretische onderbouwing, de herkenbare overeenkomsten en persoonlijk ervaringen
met de ex- gedetineerden die wij als onderwijsgroep vertellen.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens de
manifestatie op donderdag 26 juni.
|
Onderbouwing
Mensen hebben de gewoonte om eigenschappen die zij
zien met elkaar te verbinden, dit kan gaan om enkele eigenschappen. Uit deze
enkele eigenschappen vormen wij een geheel persoon, dit noemen wij de
impliciete persoonlijkheidstheorie. Dit doen wij ook onbewust bij de doelgroep
ex-gedetineerden, wij zien mannen en vrouwen met tatoeages die een ruwe taal
hanteren en al snel concluderen wij dat we te maken hebben met de grootste en
engste criminelen uit Nederland.
Als wij een ex-gedetineerden zien, of we horen er een
verhaal over dan vormen wij al snel een persoonlijkheid van deze persoon,
gebaseerd op een korte beschrijving van of op een korte ontmoeting met deze
persoon. Onbewust binden wij deze persoonlijkheid aan de gehele doelgroep
‘ex-gedetineerden’, want als je er een hebt gesproken of gezien dan heb je ze
allemaal wel gesproken of gezien! Dit effect noemen wij de sleuteltheorie,
hierbij verbinden wij de impliciete theorie (het gene wat wij zien en waar wij
een persoonlijkheid uit maken) met het Halo-effect ( een ex-gedetineerden
gesproken, dan heb je ze allemaal gesproken).
Wij als groep willen de bezoekers van de manifestatie
hiervan bewust maken d.m.v van een muur met twee zijdens. Aan de ene zijde
willen wij de impliciete theorie naar voren laten komen, de eigenschappen
waaruit wij denken dat een persoon geheel uit bestaat. Verbaal ondersteunen wij
dit met het halo-effect uit te leggen en maken hierin verbanden met onze
doelgroep. Aan de achterzijde van de muur laten wij de werkelijkheid zien, wij
laten zien dat een ex-gedetineerden meer is dan een persoonlijkheid gebaseerd
op enkele eigenschappen (Zimbardo, 2009).
Wij
als groep hebben dit in eerste instantie ook zo ervaren. Toen wij eenmaal de
doelgroep leerde kennen, bleek dat er veel meer achter de personen zat dan dat
wij dachten. Er was ook een zachte kant, een kant dat je niet verwacht. Vandaar
dat wij aan de achter kant van de muur, de andere kant van de ex gedetineerden
willen belichten.
Activiteit
Om inhoud van de theorie
vorm te geven tijdens de manifestatie hebben wij als groep ervoor gekozen om
een muur te maken.
Eerst willen wij de voorkant( zachte kant) van de muur laten zien. Dit doen wij met de reden vanuit het primary-effect. Bij primary effect is dat de eerste indruk dat je hebt van een persoon doorslaggevend is hoe je in contact met de persoon gaat (Zimbardo, 2009).
Eerst willen wij de voorkant( zachte kant) van de muur laten zien. Dit doen wij met de reden vanuit het primary-effect. Bij primary effect is dat de eerste indruk dat je hebt van een persoon doorslaggevend is hoe je in contact met de persoon gaat (Zimbardo, 2009).
Vervolgens
willen we de achterkant ( harde kant) laten zien van de muur. Dit doen wij met
de reden vanuit het recency-effect. Bij recency-effect gaat het erom dat de
laatste indruk/informatie van de persoon krijgt het meest bij je blijft hangen (Zimbardo,
2009).
Vanuit
deze gedachten laten wij de muur zien. Eerst willen wij de zachte kant (binnen
kant) van de ex gedetineerden laten zien. Door in gesprek te gaan met de
bezoekers en door de diversiteit op de muur zullen er overeenkomsten ontstaan.
Met deze indruk willen wij de bezoekers de harde kant ( buiten kant) van de ex
gedetineerden laten zien.
We
willen de kijker laten nadenken dat er meer achter de persoon zit dan dat je
alleen ziet. Ieder mens is anders en uniek (diversiteit). Maar ieder persoon
heeft ook een verhaal.
Bij diversiteit gaat het erom dat elk individu mens uniek is en dat er verschillen zijn tussen mensen. Soms zijn deze verschillen zichtbaar, zoals man of vrouw, huidskleur. Maar soms zijn ze niet zichtbaar, zoals etniciteit of geloofsovertuiging (Loeffen & Tighelaar, 2013).
Bij diversiteit gaat het erom dat elk individu mens uniek is en dat er verschillen zijn tussen mensen. Soms zijn deze verschillen zichtbaar, zoals man of vrouw, huidskleur. Maar soms zijn ze niet zichtbaar, zoals etniciteit of geloofsovertuiging (Loeffen & Tighelaar, 2013).
Bij
de activiteit zal iemand van onze onderwijsgroep staan. Deze zal in gesprek
gaan met de bezoekers. Tijdens het gesprek zal er verbale ondersteuning plaats
vinden. Deze verbale ondersteuning zal bestaan uit belichten van de overeenkomsten
en eigen ervaring van de student met de
ex gedetineerden.
Plan van aanpak
Wie
|
Shannon Dalemans
|
Wat
|
De muur der kenmerken
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Een schot beplakt met verschillende teksten,
afbeeldingen en kleuren.
- Een gevoelsdoos met zachte materialen
- Een gevoelsdoor met ruwe/ grove materialen
- Grote zware deken
|
Waarom
|
Op deze manier willen
wij als onderwijsgroep de bezoekers van de manifestatie er van bewust laten
worden dat er verschillende overeenkomsten zijn tussen de ex- gedetineerden
en de bezoekers. Door verschillende beelden en materialen te gebruiken kunnen
er bij bezoekers verschillende gedachtes ontstaan of kunnen ze dingen herkennen
bij zichzelf. We willen de bezoekers op deze manier bewust laten worden van
hun overeenkomsten met de doelgroep.
|
Hoe
|
- De muur staat op een hoek van onze kraam.
- Door de verschillende teksten, afbeeldingen en
kleuren die wij op ons schot gebruikt hebben lokken we de bezoekers van de
manifestatie naar de muur toe.
- Aan de had van de gevoelsdozen, maken we de
bezoekers van de manifestatie nieuwsgierig over het feit dat ze niet weten
wat er in een doos zit.
- Door de zwarte deken die we hebben gespannen om een
zijde van onze muur te bedekken prikkel je de mensen om de achterkant van
onze muur te bekijken.
- Door hier ook een gevoelsdoos bij te zetten, voelen
de bezoekers twee verschillende materialen.
- Aan de hand van de juiste begeleiding, sturing en de
aanvullende informatie van Shannon krijgen wordt de bewustwording van de
bezoekers geprikkeld.
|
Activiteit 4: De bril van
een ex- gedetineerde
SMART doel
Na het opzetten van de bril is de bezoeker bewust geworden hoe de
doelgroep gezien wil worden.
Specifiek
|
Om de bezoekers van de
manifestatie eens te laten kijken door de ´bril` van de doelgroep hebben wij
een grote bril gemaakt. De glazen van deze bril worden voorzien van de tekst
“net als jou”.
|
Meetbaar
|
Dit is meetbaar door de bril op te
zetten bij de bezoeker en in gesprek te gaan met de bezoeker.
|
Acceptabel
|
Dit is acceptabel omdat het
laagdrempelig is om de bril op te zetten.
|
Realistisch
|
Dit is
realistisch doordat de bezoeker alleen de bril hoeft op te zetten.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens de manifestatie op donderdag 26
juni.
|
Onderbouwing
Door de bril willen wij
eigenlijk laten zien dat ze hetzelfde zijn als ieder ander. Natuurlijk is
iedereen uniek maar toch heeft iedereen wel eigenschappen die overeen komen. De
identiteit van een mens bestaat ook uit culturele en persoonlijke eigenschappen
maar ook uit universele eigenschappen. Deze universele eigenschappen zijn de
eigenschappen die bij het grootste deel van de mens hetzelfde zijn
(Vandenbroeck, 2013).
Activiteit
Om de bezoekers van de
manifestatie eens te laten kijken door de ´bril` van de doelgroep hebben wij
een grote bril gemaakt. De glazen van deze bril worden voorzien van de tekst
“net als jou”.
Er wordt een bord gemaakt
dat boven de bril wordt gezet waarop wij men uitnodigen om eens te kijken door
de ogen van een ander. Een van de studenten uit de projectgroep zal de
bezoekers voorstellen om de bril op te zetten zodat zij kunnen zien hoe de
doelgroep gezien wilt worden. Door de tekst aan de binnenkant van de bril is
het de bedoeling dat men gaat nadenken. Mensen beschouwen andere personen die
anders zijn vaak onbewust als minder. De ander is dan raar en onbekend.
Antropologen noemen dit ook wel etnocentrisme (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
Plan
van aanpak
Wie
|
Ellen Cuijpers
|
Wat
|
De bril van een ex-
gedetineerden
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Een grote houten bril, waarin de glazen voorzien
worden van de tekst: “Net als jou”.
- Een bord waardoor bezoekers van de manifestatie
worden uitgenodigd om de houten bril op te zetten.
|
Waarom
|
Door de bril willen wij
eigenlijk laten zien dat ze hetzelfde zijn als ieder ander. Natuurlijk is
iedereen uniek maar toch heeft iedereen wel eigenschappen die overeenkomen.
Daarnaast weten de bezoekers niet wat in de glazen staat en worden ze
geprikkeld om de bril op te zetten de tekst te lezen. Ook willen wij als
onderwijsgroep de bezoekers een indruk geven hoe onze doelgroep zichzelf
graag wilt zien en de bezoekers aan het nadenken zetten.
|
Hoe
|
- De bril lig op een van de tafels die wij gebruiken
voor de manifestatie.
- De bezoeker wordt uitgenodigd om de bril op te
zetten door Ellen
- Nadat de bezoeker de bril heeft afgezet worden er
vragen gesteld aan de bezoeker door Ellen
|
Activiteit 5: BaDman
SMART doel
Tijdens
de manifestatie worden bezoekers op een creatieve manier geïnformeerd met
feiten over ex gedetineerden.
Specifiek
|
Door een kijkdoor te maken in de vorm
van Badman worden bezoekers geprikkeld om in de kijkdoos te kijken. Tijdens
het kijken lezen ze diverse feitelijke informatie over ex gedetineerden.
|
Meetbaar
|
Door de bezoeker in de kijkdoos te laten
kijken.
|
Acceptabel
|
Het is acceptabel omdat het
laagdrempelige creatieve manier is om informatie te krijgen over de doelgroep
en het aansluit bij de rest van het kraampje.
|
Realistisch
|
Iedereen bezoeker kan in de kijkdoos
kijken en begrijpen wat er staat. Dit omdat het kort en bondig beschreven is.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens de manifestatie op donderdag 26
juni.
|
Onderbouwing
Uit de
diverse taaktoetsen hebben we veel informatie gehaald over de doelgroep ex-
gedetineerden. Tevens zijn hier ook verschillenden feiten uit gekomen waarvan
de meeste studenten van onze onderwijsgroep nog niet van op de hoogte waren.
Een aantal van deze feiten komen van de socioloog, Jos Verhagen. Jos Verhagen
werkt in het gevangenismuseum. Dit zijn een aantal feiten die in de kijkdoos
van Badman terug te lezen zijn:
- Het
grootste deel van de maatschappij weet niet dat er 80% van de gedetineerden in
de gevangenis komt door gewoon weg de pech te hebben gehad en verkeerde keuzes
hebben gemaakt.
- Daarnaast is 15% van de gedetineerden, zoals
Verhagen benoemt, de echte draaideurcrimineel.
- 5% van de gedetineerden plegen delicten door
complexe psychiatrische problematiek. (Gevangenismuseum, n.d.)
Onze
maatschappij weet vrij weinig van en over ex-gedetineerden, al is de mening van
een Nederlander erg duidelijk (Gevangenismuseum, n.d.). Zo zijn alle
gedetineerden geen vrouwen maar mannen, met een lage opleiding en vooral allochtonen
vind de maatschappij. Volgens het onderzoek van socioloog Jos Verhagen klopt
dit verwijt deels omdat er 7% vrouw is en 28% hoog opgeleid is. Het verwijt van
de allochtoon als ex-gedetineerden klopt niet vertelt Verhagen in zijn boek
‘gedetineerden ontmaskerd’. Wat opvallend uit het onderzoek naar voren kwam van
de socioloog waren de kloppende meningen van de maatschappij over
ex-gedetineerden. Het opvallende hieraan was dat de meeste mensen in onze
maatschappij helemaal geen ex-gedetineerden kennen. De maatschappij is redelijk
goed op de hoogte, ze weten dat de belangrijkste oorzaak van criminaliteit foute
vriendjes zijn. Drugs wordt als tweede oorzaak genoemd, maar deze oorzaak komt
op de negende plaats (Gevangenismuseum, n.d.).
Als
onderwijsgroep hebben wij gekozen als eyeopener om een Badman kijkdoos te maken.
Wij gaan ervan uit dat dit de bezoekers van de manifestatie zal prikkelen om in
de badman kijkdoos te gaan kijken.
Activiteit
Tijdens de manifestatie
zal iemand van de onderwijsgroep bij de Badman staan. Deze persoon zal de
bezoekers aansporen om een kijk te nemen in de kijkdoos. Vervolgens zal de
persoon in gesprek gaan met de bezoekers.
Plan
van aanpak
Wie
|
Ruby Dackus
|
Wat
|
Badman
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Een kijkdoos in de vorm van Batman
- Feitelijke informatie
|
Waarom
|
De badman is de
eyeopener van onze kraam wat er voor zorgt dat bezoekers geprikkeld kraken om
hierin te kijken. In de kijkdoos hangen verschillende soorten stukken tekst
waarin feitelijke informatie op staat over de doelgroep. Deze informatie is
minder voor de handliggend en zal daardoor de bezoeker hoogwaarschijnlijk
informeren.
|
Hoe
|
- Badman komt op een tafel te staan
- Door Badman als eyeopener te gebruiken voor de
bezoekers van de manifestatie
- De bezoekers mogen hier vrijwillig inkijken.
- De bezoekers kunnen de feiten lezen in de kijkdoos
- Ruby stelt zich open voor de vragen die de bezoekers
hebben na het kijken in de Badman.
- Ruby geeft de bezoekers van de manifestatie nieuwe
informatie als de bezoekers hier behoefte aan hebben.
|
Activiteit 6: Hottie
van de maand
SMART doel
Tijdens de manifestatie prikkelen wij bezoekers naar onze kraam door
middel van deze actualiteit.
Specifiek
|
Door een groot bord bij onze kraam te
zetten met een andere actualiteit dan dat ze zouden verwachten bij een kraam
voor ex- gedetineerden, prikkelen wij bezoekers om bij onze kraam te komen
kijken.
|
Meetbaar
|
Dit is meetbaar door te kijken hoeveel
bezoekers er naar het bord lopen.
|
Acceptabel
|
Het is een laagdrempelige activiteit
waarnaar iedereen kan kijken en kan begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
|
Realistisch
|
Iedere bezoeker kan naar het bord kijken
en lezen wat de Facebook reacties waren van de personen die hieronder
gereageerd hebben.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens de manifestatie op donderdag 26
juni
|
Onderbouwing
Uit het college van psychologie van meneer Salemans hebben we informatie gekregen over het halo- effect. Het woord halo is een Engels woord wat betekent heiligenkrans, het staat voor het kroontje wat de heilige beelden dragen. Het halo effect gaat over het uitstralingseffect van een centrale positieve of negatieve eigenschap die gecombineerd wordt met andere eigenschappen. Deze centrale eigenschap straalt over alle andere eigenschappen van wat de persoon laat zien. Wat de centrale eigenschap is, heeft er mee te maken wat een persoon belangrijk vind. Dit is de theorie die perfect aansluit bij deze activiteit. Door een opvallende uitstralende activiteit roepen we bij de bezoekers van de manifestatie positieve en negatieve reacties op over het halo- effect. Het is ons doel om de bezoeker hiermee te prikkelen en hun naar onze kraam te trekken op de manifestatie (Zimbardo, 2009).
Uit het college van psychologie van meneer Salemans hebben we informatie gekregen over het halo- effect. Het woord halo is een Engels woord wat betekent heiligenkrans, het staat voor het kroontje wat de heilige beelden dragen. Het halo effect gaat over het uitstralingseffect van een centrale positieve of negatieve eigenschap die gecombineerd wordt met andere eigenschappen. Deze centrale eigenschap straalt over alle andere eigenschappen van wat de persoon laat zien. Wat de centrale eigenschap is, heeft er mee te maken wat een persoon belangrijk vind. Dit is de theorie die perfect aansluit bij deze activiteit. Door een opvallende uitstralende activiteit roepen we bij de bezoekers van de manifestatie positieve en negatieve reacties op over het halo- effect. Het is ons doel om de bezoeker hiermee te prikkelen en hun naar onze kraam te trekken op de manifestatie (Zimbardo, 2009).
Activiteit
Tijdens de manifestatie
zal iemand van de onderwijsgroep in de buurt van deze activiteit staan. Deze
persoon kan de bezoekers van de manifestatie meer informatie geven als hun daar
behoefte aan hebben. Deze activiteit geldt vooral als lokaas om bezoekers naar
onze kraam te trekken.
Plan
van aanpak
Wie
|
Liza Crombach
|
Wat
|
Hottie van de maand
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Een groot bord met een gedetineerde die momenteel
veel in de media voorkomt
- Reacties van verschillende jongeren die hier via
Facebook op hebben gereageerd
|
Waarom
|
Als onderwijsgroep leek
het ons een goed idee om een soort van lokaas te hebben op de manifestatie.
De meeste bezoekers zullen dit niet verwachten bij een kraam over ex-
gedetineerden en kunnen hier op af gaan. Tevens speelt het halo- effect hier
een grote rol omdat bezoekers een persoon zien van een centraal punt.
|
Hoe
|
- Het bord word op een hoek van onze kraam neergezet.
- De bezoekers van de manifestatie krijgen de
mogelijkheid om hier zelfstandig naar te gaan kijken
- Voor vragen of meer informatie loopt Liza in de
buurt van het bord en zal ze de bezoekers helpen.
|
Activiteit 7: Memory
SMART doel
Tijdens
de manifestatie laten we het publiek ervan bewust worden dat onze doelgroep
zeker onderschatte kwaliteiten heeft.
Specifiek
|
Op de voorkant van het Memory spel staan
kwaliteiten en valkuilen, deze moeten men gaan koppelen. Het gaat hierbij om
de plus en minpunten van bekende pop/filmsterren. Op de achterkant (wanneer
de kaart wordt omgedraaid, ziet u de foto’s van de pop/filmsterren). Ze
moeten een koppeling gaan maken.
|
Meetbaar
|
Dit is meetbaar d.m.v. de reacties te
vragen tijdens het spel, van het publiek die het speelt.
|
Acceptabel
|
Het is acceptabel omdat het een kort
spel is met maar 5 verschillende popsterren.
|
Realistisch
|
Het is realistisch omdat het niet te
moeilijk of makkelijk is gemaakt. Het zet je wel aan het nadenken, om de
bewust wording van de kwaliteiten te benadrukken.
|
Tijdsgebonden
|
Het is op 26 juni 2014 en de
manifestatie begint om 10:00 tot 14:00. De duur van het spel zelf zal per
persoon verschillen. Ongeveer zal het 7 min duren ( + bewustwordingsmoment).
|
Onderbouwing
In de In-group, is het belangrijk om
de belangen te onderscheiden. Dit is belangrijk omdat ze zich zelf op een
hogere/betere positie plaatsen. Het geen waarbij je bij popsterren meestal
meteen denkt, is hun kwaliteiten. Door juist popsterren hun plus en min punten te laten koppelen, zal men in zien dat
ex-gedetineerden ook kwaliteiten bezitten maar deze niet altijd kunnen/worden
belicht.
Het feit dat de In-group
(pop/filmsterren) in de meeste gevallen rijker zijn, kunnen ze reserves
bewaren. Zij kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van hun bekendheid en hun geld
om onder een gevangenis straf uit te komen.
De Out-group, “gewone”
ex-gedetineerden in dit geval, hebben vaak geen reserves. Deze kunnen dus niet
alleen hun kwaliteiten belichten en worden daarom raar aangekeken en anders
behandeld (De Jager, 2009).
Racism by omission, is dat wanneer
iemand iets niet kent, het meteen als raar/afwijkend wordt gezien. Doordat iets
raar en anders is, wordt het minder snel geaccepteerd. Het minder snel
accepteren leidt tot een negatieve naam/doelgroep in de samenleving. Mede
hierdoor zullen niet hun kwaliteiten, of moeilijker in ieder geval, aanbod
komen (Craeynest,
2013).
Activiteit
Tijdens de manifestatie
zal Liza bij de tafel van memory staan. Liza kan de bezoekers van de
manifestatie het spel uitleggen en zo nodig meer informatie geven. Deze
activiteit belicht het feit dat iedereen valkuilen heeft, maar daar zeker
kwaliteiten tegenover staan.
Plan
van aanpak
Wie
|
Liza Crombach
|
Wat
|
Memory
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Zelf gemaakte memory kaarten van bekende personen
|
Waarom
|
Door deze activiteit
willen we de bezoekers van de manifestatie een breder beeld geven over de
doelgroep ex- gedetineerden. Daarnaast willen we de bezoekers meegeven dat
iedereen kwaliteiten maar ook valkuilen heeft. Dit hebben wij op een speelse
manier in elkaar gezet met het spel memory.
|
Hoe
|
- Het memory spel ligt op een van de tafels die wij
gebruiken bij de manifestatie
- De bezoekers krijgen uitleg van Liza over de
activiteit
- De bezoekers mogen de activiteit spelen
- Het is de bedoeling dat de bezoeker de juiste
kwaliteiten en valkuilen bij elkaar zoekt en deze met elkaar verbind.
- Aan het einde van de activiteit gaat Liza in gesprek
met de bezoekers om zo de activiteit af te ronden
|
Activiteit 8: Doe
een wens!
SMART doel
Tijdens de manifestatie willen we de bezoeker laten ervaren dat er
overeenkomsten kunnen zijn tussen hen en een ex-gedetineerden.
Specifiek
|
D.m.v. de wens put.
In de wens put zitten de wensen van de ex-gedetineerden die wij hebben
geïnterviewd. Op het laatste bespreken we deze wensen en laten we het publiek
ook een wens opschrijven voor de ex-gedetineerden. Hierna mogen ze zelf
kijken of ze overeenkomsten zien/voelen.
|
Meetbaar
|
Dit is meetbaar doordat Steven hiernaast
staat en vragen stelt om de bewustwording van sommige overeenkomsten op gang
te brengen.
|
Acceptabel
|
Het is acceptabel omdat het
laagdrempelig is en je alleen je wens moet opschrijven en de wens van de ex-gedetineerden
te lezen.
|
Realistisch
|
Het is realistisch omdat het een
eenvoudige manier is om overeenkomsten te zoeken.
|
Tijdsgebonden
|
De wens op schrijven en de andere lezen
zal ongeveer 7 minuten duren.
|
Onderbouwing
De sleuteltheorie is een
sociale waarnemingstheorie dat uitlegt dat je anderen personen beoordeelt op
basis van waarnemingen, interpretaties van gevoelens, gedachtes en intenties
bij anderen.
Het vervolg van deze
theorie/ het wens put idee is, dat hoe groter de overeenkomsten tussen de gene
die je waarneemt (wens ex-gedetineerde) en jezelf, hoe positiever dat je denkt
(Zimbardo, 2009).
Activiteit
Door
dat we een wenspunt hebben waar de wensen van de ex- gedetineerde in zitten,
willen we de mensen op de manifestatie stimuleren om op een briefje te
schrijven wat hun wens of bewustwording is na de gegeven informatie op onze
kraam.
Plan
van aanpak
Wie
|
Ellen Cuijpers
|
Wat
|
Doe een wens!
|
Waar
|
In de sporthal van
Hogenschool zuyd, bij onze ex- gedetineerde kraam.
|
Wanneer
|
Donderdag 26 juni 2014
vanaf 10.00 uur.
|
Waarmee
|
- Een zelfgemaakte wenspunt
- Gele papieren voor de wensen van de ex- gedetineerde
- Een blauwe papieren voor de bezoekers
- Pennen
|
Waarom
|
Het doel van de
manifestatie is om kracht in van de toegewezen doelgroep in beeld te zetten.
Door een wenspunt neer te zetten waarin de bezoekers een blik krijgen op de
wensen van de ex- gedetineerden, kunnen hun overeenkomsten met deze doelgroep
geprikkeld worden. Nadat ze de wensen van de ex- gedetineerden en mogen
inzien, mogen ze ook zelf een wens uitbrengen. Als bezoekers zelf een wens
uitbrengen ben, wensen ze de doelgroep iets toe. Op deze manier kijkt deze
persoon positiever naar de doelgroep.
|
Hoe
|
- De wenspunt staat op de grond voor onze kraam
- De bezoekers van de manifestatie krijgen informatie
en uitleg over de wenspunt.
- De bezoekers van de manifestatie mogen de wensen van
de ex- gedetineerden lezen, deze staan op de gele briefjes en liggen in de
wensput.
- Daarnaast mogen de bezoekers van de manifestatie ook
zelf een wens doen voor de doelgroep ex- gedetineerde en deze wens op een
blauw briefje schrijven.
- De wens van de bezoekers mag in de wenspunt gestopt
worden, zodat ook andere bezoekers
kunnen lezen wat iemand deze doelgroep toewenst.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten